Logo - home

24 september 2018

4 handige tips voor het gebruik van een smartphone

De smartphone is tegenwoordig onmisbaar voor kinderen en jongeren. Ze gebruiken het bij het leggen van sociale contacten, huiswerk, muziek, spelletjes. De aanschaf, het gebruik en het downloaden van sommige apps kost geld. Wij geven je vier tips om die kosten in de hand te houden.

Abonnement of prepaid
Wil je een abonnement afsluiten? Zolang je kind onder de 18 is, dan moet het op jouw naam of die van je partner staan. Neem je een prepaid, dan heb je in ieder geval de zekerheid dat je kind niet meer kan gebruiken dan zijn of haar tegoed.

Trouwens, let bij een abonnement wel even op: als je toestel €250 of meer is, dan wordt dit gezien als lening en dus geregistreerd bij het BKR. Dat kan weer gevolgen hebben voor hoeveel hypotheek je kunt krijgen: hoe meer leningen er geregistreerd staan, hoe minder hypotheek je kunt krijgen.

Wie betaalt wat
Het is belangrijk om duidelijke afspraken te maken met je kind over wie welke kosten betaalt. Bespreek hoeveel je kind maximaal mag uitgeven aan de telefoon, als je het al nodig vindt dat je kind überhaupt iets extra uitgeeft.

Zoveel mogelijk op de WiFi
Zorg ervoor dat je kind zoveel mogelijk op WiFi zit. Zodra je kind niet op de WiFi zit, gaat de teller lopen voor het gebruik van de data. Kom je buiten je bundel dan kunnen er 3 dingen gebeuren:
Je kunt helemaal niet meer op internet via 3G of 4G;
Je kunt nog internetten, maar met een lagere snelheid;
Je betaalt automatisch meer voor de extra gebruikte data. Deze MB’s zijn vaak ook nog eens duurder!
Check dus vooraf wat er gebeurd als je je limiet overschrijdt.

Voorkom dure aankopen
Sommige apps zijn betaald, maar de meesten zijn gratis. Deze gratis apps maken vaak gebruik van in-app aankopen. Deze in-app aankopen kunnen je veel geld gaan kosten! Je kunt deze in-app aankopen eenvoudig uitschakelen. Op de website van de Consumentenbond wordt het stap voor stap uitgelegd.

Bron: wijzeringeldzaken.nl