Blogserie
Deze blog is onderdeel van de serie 'Dagje Uit'.
Deze blog is onderdeel van de serie Dagje Uit. Lees alle blogs in deze serie
Elk jaar organiseert Myndr Dagje Uit. Scholen worden uitgedaagd een hele dag offline te werken. Geen apps, geen laptops, geen digibord.
Het idee voor deze dag ontstond na corona. In korte tijd zijn scholen toen veel meer op devices gaan werken en die trend zet nog altijd door. Het is alleen zo snel gegaan dat er onderweg weinig ruimte was om te evalueren. Gelukkig is er een simpele methode om dat alsnog te doen: een pauze inlassen.
En dat is Dagje Uit.
Met je klas neem je een stap terug om te kijken wat digitaal werken nou eigenlijk doet. Om opnieuw de afweging te maken hoeveel je digitale middelen inzet en waarvoor. Zo gebruik je de voordelen optimaal en hebben de nadelen niet meer invloed dan nodig.
En? Werkt Dagje Uit?
Ja. Het is ongelooflijk wat in de inmiddels honderden reacties op Dagje Uit te lezen is. In dit blog lichten we een opvallende conclusie uit: veel leerlingen ervaren meer rust tijdens een offline dag.
‘Sommige kinderen geven aan het relaxter te hebben gevonden en vertellen soms hoofdpijn te hebben door het kijken naar een scherm.’
‘De kinderen vonden dat ze zich beter konden concentreren op hun eigen werk, omdat ze niet afgeleid werden door een instructie op het digibord. Ze hadden de laptops ook niet zo gemist. Ze willen vaker een dagje offline.’
‘[Het was] heel rustgevend. We hadden geen afleiding en hebben daarnaast ook leuke andere opdrachten gedaan i.p.v. alleen maar uit methodes werken.’
Dat is verrassend!
Leerlingen zeggen massaal dat ze vaker een dag offline willen. Dat klinkt misschien gek. Kinderen lijken juist niet weg te slaan bij devices. Hoe zit dat?
Nou, zo:
Aan de buitenkant zie je kinderen die eager zijn op alles wat een scherm heeft. Maar dit heeft weinig met echte belangstelling te maken. Dat kinderen er geen genoeg van krijgen komt doordat hun reflexbrein doorlopend aangesproken wordt. Het reflexbrein is een deel van onze hersenen dat direct reageert op dreiging of de mogelijkheid tot genot. In dit stuk brein zit geen diepgang, concentratie of creativiteit. Dat zit in het denkend brein. Maar daar kom je alleen als je de tijd kunt nemen om met aandacht met iets bezig te zijn. Kinderen willen dus helemaal niet perse veel op devices werken. Het is vooral hun stimulusgedreven reflexbrein dat op een impuls reageert.
Volgens voormalig kindertherapeut en mede-oprichter van Everyschool Amy Tyson denken veel scholen dat kinderen van nu het nodig hebben om op devices te leren. Ze zouden leuke en boeiende technologie nodig hebben, omdat ze dat gewend zijn van entertainment. ‘Maar’, zegt Tyson, ‘we hoeven ons niet door deze buitenkant te laten leiden. Kinderen hebben geen stimuli-gedreven content nodig om te leren. Er is een cruciaal verschil tussen echte betrokkenheid bij het leren en aandacht kapen. Leerlingen lijken misschien gefocust op hun schermen, maar vaak is het alleen het apparaat (niet het materiaal) dat hun aandacht heeft getrokken.’ Lees dat laatste zinnetje nog een keer. Het is de moeite waard om echt tot je door te laten dringen.
‘Het viel me op dat er bij kinderen in vrijere opdrachten heel veel bewustzijn, creativiteit en fantasie vrij kwam.’
‘Opvallend: heel veel rust, geen gemopper over vastlopende laptops. Geen gezeur over stoppen. Iedereen deed wat hij of zij moest doen.’
Het raam uit?!
Dit alles betekent niet dat devices de klas uit moeten. Maar we zouden wel kunnen nadenken over welke plek we het toekennen. Ervoor kiezen het meer afgekaderd en doelgerichter toe te passen. Dat kun je bijvoorbeeld doen door te bepalen wat je wilt bereiken met online werken en in welke les dat past. Na die les zet je de devices uit. Ook het digibord. Leerlingen geven namelijk aan dat ook het digibord constante aandacht vraagt. Zolang hij aanstaat, is er een appèl op het reflexbrein. Als deze prikkel weg is, kan er meer rust komen om de diepte in te gaan.
Onderzoek het zelf
100% van de deelnemers in 2024* zegt dat ze vaker een dag offline willen inplannen! Ben je benieuwd hoe jouw leerlingen daarover denken? Ga een Dagje Uit en praat met ze over het verschil. Wat valt ze op? Zouden ze het vaker willen? Waarom?
‘Mijn hand doet pijn van het schrijven, maar ik zou het morgen nog een keer willen doen.’
‘De leerlingen waren enorm enthousiast en dit heeft ons wel aan het denken gezet. We geven nu minder lessen die ze via een Chromebook moeten maken en doen meer op papier.’
lees verder onder deze leestip
vervolg van het blog
lees verder onder deze leestip
vervolg van het blog
*Resultaat op het moment van schrijven.
Je kunt de Myndr-switch 6 weken vrijblijvend proberen. In deze periode helpen we je om het internet op school veilig te reguleren. Meld je aan en je kunt gelijk beginnen!
* Je ICT beheerder kan kosten in rekening brengen voor het installeren van de gratis Myndr plugin.
Reacties