Logo - home

24 september 2018

Checklist voor duidelijke smartphone afspraken

Als je kind een smartphone krijgt is het best lastig om duidelijke afspraken te maken. Wie betaalt wat en wat spreek je af over het gebruik? Hieronder een handige checklist om je op weg te helpen.

  • Wie betaalt het abonnement? Als je kind het betaalt; hoeveel geef je hem of haar per maand?
  • Hoe geef je dit geld: contant, op de bankrekening, of als een kaart of code.
  • Wie betaalt als je kind over zijn of haar bundel gaat of wie extra prepaidkaarten betaalt als je kind een stukje maand over heeft aan het eind van de prepaidkaart.

20 % van de scholieren van 12+ betaalt alle verbruikskosten van de mobiele telefoon zelf

  • Wie de telefoonkosten betaalt als je kind zelfstandig op vakantie gaat naar bijvoorbeeld het buitenland.
  • Wanneer verwacht je dat je kind even belt, sms’t of appt? Elke dag na school? Of alleen in noodgevallen of als er iets is?
  • Wie betaalt het toestel: kan je kind voor een bepaald bedrag zelf een telefoon uitzoeken? Of krijgt hij of zij je oude smartphone?
  • Wanneer is het tijd voor een nieuwe telefoon?
  • Wie betaalt als de telefoon kapot gaat of kwijtraakt?

Trouwens, let bij termijnbetaling even op: als het afbetalingsdeel €250 of meer is, dan wordt dit gezien als lening en dus geregistreerd bij het BKR. Dat kan weer gevolgen hebben voor hoeveel hypotheek je kunt krijgen: hoe meer leningen er geregistreerd staan, hoe minder hypotheek je kunt krijgen.