Logo - home

24 september 2018

Een paar simpele tips om je van je schermpje af te krijgen.

Bijna iedereen staat tegenwoordig wel eens stil bij het gevoel: ik kon wel eens verslaafd zijn aan m’n telefoon! Één van de redenen waarom we ons zo prettig voelen bij het gebruik van de telefoon is omdat er een hormoon dat het gevoel van plezier afgeeft: dopamine.

Een ander aspect is de aandacht en connectie die we via onze mobiel voelen. Ons ego vind het heerlijk om gestreeld te worden met likes en hartjes. Voor de meeste mensen is dit geluksgevoeltje een reden om steeds vaker en meer te posten, likes te verzamelen om onze aandachtshonger te stillen.Als je de aanmaak van dopamine en het geluksgevoeltje combineert, kun je wel nagaan hoe naar we ons voelen als we een tijdje niet op onze mobiel gekeken hebben.

Sta even stil bij het moment vóórdat je je telefoon aandoet 
Vraag je jezelf wel eens af of je die berichtjes nu móét lezen, nu je tijdlijn móét checken of nu je Instagram móét bijwerken? Of kan het misschien wel iets later, is het echt dringend? 

Neem een time-out van je telefoon
Een manier om gezond met je mobiel om te gaan is om het bewust weg te stoppen tijdens bijvoorbeeld het reizen met de bus of de trein. Probeer eerst eens 10 minuten mobiel te ‘vasten’. Hoe vaker je het oefent, hoe gemakkelijker het gaat. Je zult merken dat je minder geneigd bent je mobiel steeds maar te pakken. En zeg nou zelf, om je heen kijken is toch veel leuker?

Verander je settings 
Een handige manier om je telefoon minder belangrijk te maken in je dagelijkse kleven is om de instellingen van je telefoon aan te passen. Je kunt bijvoorbeeld instellen dat je apps alleen maar Wi-Fi mogen gebruiken en niet je mobiele data. Zo kun je onderweg niet eens gebruik maken van die apps.
Van de apps die je het meest storen tijdens je dagelijkse bezigheden kun je natuurlijk ook de meldingen uitzetten. Geen notifications op je homescreen is een stuk rustiger. Mocht dat je nog niet ver genoeg gaan; je kunt de apps ook altijd verwijderen natuurlijk.

Ga niet multitasken 
Focus op één ding. Als je met je telefoon bezig bent, doe ook alleen dat. Stap je uit de tram of loop je op straat, zorg er dan voor dat je daar mee bezig bent. Doe wat je doet met volle aandacht. je vindt het zelf toch ook vervelend als je met iemand praat en hij of zij checkt steeds zijn telefoon, of nog erger: typt een berichtje naar jou.