89% van wereldwijde educatieve apps verkoopt kind-profielen zonder toestemming
Human Rights Watch deed een onderzoek naar 150 Edu apps, gepromoot door 49 internationale overheden. De resultaten zijn schrikbarend. Jonge generaties worden massaal gemonitord en profielen worden aan de hoogste…
Human Rights Watch
Pleidooi voor minder schermen op school
Er zijn steeds meer redenen om heel kritisch te kijken naar online werken op school. De negatieve effecten worden steeds duidelijker.
Wij Leren
ICT op school is niet zo goed als we denken
Ict in het onderwijs is enorm in opkomst. En dat is voornamelijk zo ‘omdat het er nu eenmaal is.’
Teacher Tapp
Hoe helpen we leerlingen hun aandacht te ontwikkelen?
Het vermogen om onze aandacht te behouden neemt af. Wat betekent dit voor het leren van kinderen? Over échte digitale geletterdheid.
Netwerk Mediawijsheid
Frequent computergebruik op school doet geen goed aan digitale geletterdheid. Veel lezen en rekenen op papier(!) wel
Lectori Dr Smits en Dr van Koeven zetten helder en onderbouwd uiteen waarom veel computergebruik op school paradoxaal genoeg weinig goeds lijkt te brengen. Zelfs niet voor het verbeteren van…
Windesheim Lectoraat: Onderwijsinnovatie en ICT
Schrijven met de hand of typen? Het verschil in de ontwikkeling van handschrift en spelling.
Als kinderen niet meer schrijven worden bepaalde motorische vaardigheden minder goed ontwikkeld.
Kennisrotonde
Hoe een spelletje kan ontsporen
Hoe ga je als school om met agressie in games en gevaarlijke online challenges?
Algemene Onderwijsbond
Podcast Digitale tools in de klas
Hoe vaak en met welk doel worden digitale tools door leerkrachten ingezet?
Teacher Tapp
Podcast: De smartphone in de klas
Smartphones vinden steeds meer hun weg de klas in. Wat zijn de voor- en nadelen?