Geheel vrijblijvend Myndr proberen? In een paar klikken geregeld!

De taakgerichtheid en effectiviteit is door Myndr vergroot

Door mijn werk als ib’er en invaller spreek ik collega’s op meerdere scholen. Regelmatig hoor ik dat leerlingen het best lastig vinden om geconcentreerd met hun schoolwerk bezig te zijn. Tijdens het werken op devices hebben leerkrachten vaak het idee dat de leerlingen andere dingen doen dan ze zouden moeten doen. Als de leerkracht door de klas loopt, worden dan snel allerlei programma’s weggeklikt. Een spelletje met de leerlingen dat je eigenlijk niet wil als leerkracht.

Voordat we bij ons op school Myndr hadden, probeerden we leerlingen taakgerichter te laten werken door met ze in gesprek te gaan. Dan bespraken we bijvoorbeeld dat je veel meer oppakt als je gefocust bent bij de instructie. Of dat je de plank helemaal misslaat als je moet werken, maar je eerst heel lang op Spotify een liedje gaat zoeken. Sommige kinderen pakken dat dan op, maar andere blijven toch die grenzen opzoeken. Die hebben die motivatie vanuit zichzelf minder en doordat het kan, gaan ze misschien toch even een spelletje doen.

Als echte ‘hackers’ gingen ze proberen om de instellingen van Myndr te omzeilen.
Tot teleurstelling van de leerlingen lukte dat niet.

Toen we begonnen met Myndr, was het zeker voor de oudste leerlingen die al heel lang vrijheid hadden, even slikken. Ze vonden dat ze oud genoeg waren om zelf keuzes te maken. Als echte ‘hackers’ gingen ze proberen om de instellingen van Myndr te omzeilen. Tot teleurstelling van de leerlingen lukte dat niet.

Over het afschermen van internet is ook wel discussie geweest, want je wil kinderen leren dat ze zelf verantwoordelijkheid nemen, maar de praktijk is toch weerbarstiger. Dan blijkt dat ze die keuze nog niet goed kunnen maken. Als je het daar met de leerlingen over hebt, beamen ze dat ook wel weer. Ze zijn dan toch te jong om te reflecteren op hun eigen gedrag.

Nu we een deel van internet kunnen afschermen, wordt het een stuk makkelijker om controle uit te oefenen op wat de leerlingen online doen. Ze zijn nu meer gefocust tijdens de instructie. Bij het zelfstandig werken kunnen ze niet meer ondertussen even een filmpje kijken of een spelletje spelen. De taakgerichtheid en effectiviteit is door Myndr dus zeker vergroot. Er ging veel tijd verloren aan allerlei andere dingen.

Alle reviews
Johan van der Werf Intern begeleider en ict'er op de Emmaschool, Winterswijk.

Probeer Myndr kosteloos uit