Vraag het werkboek aan en ga met de hele school een dag offline!

Blog

Mediawijsheid

Door Linda van Aalderen — 8 september 2023

5 tips voor mediawijs ICT-beleid in het primair onderwijs

De digitale wereld is constant in beweging. Hoe zorg je als ict’er dat digitale middelen op de juiste manier worden ingezet én dat iedereen er mee uit de voeten kan?

Gastblog

Door Linda van Aalderen — 20 juli 2023

Hoe worden kinderen slimmer dan hun smartphone?

In deel 3 van zijn gastblog, vertelt Theo Compernolle hoe we kinderen kunnen helpen regie over hun schermgebruik te krijgen.

Blogserie
Mediawijsheid

Door Linda van Aalderen — 7 juli 2023

Zo voorkom je digitale afleiding in de klas

Online is veel afleiding. En dat heeft invloed op hoe leerlingen leren. Hoe ga je daar nou als school de juiste draai aan geven?

Mediawijsheid

Door Linda van Aalderen — 23 juni 2023

Media-empowerment

Met Media Empowerment leren kinderen regie te nemen over wat digitale media met hen doet. En dat is nodig om écht mediawijs te worden.

Gastblog

Door myndr — 26 mei 2023

Kunnen volwassenen beter omgaan met smartphones dan kinderen?

Over waarom een nog niet volgroeid brein het nog lastiger maakt om goed met een smartphone om te gaan.

Blogserie
Gastblog

Door Linda van Aalderen — 28 april 2023

Hoe komt het dat we zo verslaafd zijn aan onze smartphones?

Neuropsychiater Theo Compernolle geeft ons een kijkje achter de schermen van ons brein. Aha! Daarom kunnen we die telefoon niet laten liggen!

Blogserie
Onderwijs

Door Linda van Aalderen — 14 april 2023

Wel of geen smartphones op school?

Er is nogal veel over te doen, die mobiel op school. Wat wordt er zoal gezegd en wat is nou precies de issue?

Blogserie
Onderwijs

Door Linda van Aalderen — 31 maart 2023

Pak je rekenboek maar. En vergeet je jas niet.

Buiten zijn heeft veel positieve effecten op kinderen. Kun je daar in je onderwijs iets mee? Zeker wel!

Onderwijs

Door Linda van Aalderen — 17 maart 2023

Dat google ik even. En dan?

Informatievaardigheden is één van de onderdelen van digitale geletterdheid. Oefenen? We geven je 20 feiten over internet. Waar of niet waar?

Onderwijs

Door Linda van Aalderen — 6 maart 2023

Wat doe jij met focusdipjes in de klas?

In onze digitale wereld is focus behouden steeds moeilijker. Hoe help je je leerlingen hierin op weg? Las micropauzes in!

Blogserie
Kennis en onderzoek

Door Linda van Aalderen — 21 februari 2023

Digitale zwemles op school

Wie leert kinderen eigenlijk goed omgaan met digitale middelen? Ondanks het al volle programma adviseert Marije Lagendijk scholen ruimte te maken voor mediawijsheid.

Blogserie
Tips & tools

Door Linda van Aalderen — 17 februari 2023

Hoe veilig is internet voor je leerlingen?

De laptop is het nieuwe schriftje. Maar die laptop is niet alléén maar een schriftje. Het is alles. Hoe regel je dat het safe is daar? Info en tips voor schoolleiders.

Blogserie
Onderwijs

Door Linda van Aalderen — 7 februari 2023

Wat je niet wilt weten over internet in de klas

Dat het onderwijs digitaliseert lijdt geen twijfel. Maar wat wel vragen oproept zijn de neveneffecten die steeds meer bekend worden. Wat bedoelen we daarmee en wat maakt het uit?

Blogserie
Tips & tools

Door Linda van Aalderen — 27 januari 2023

Doe mij maar na

In de meeste scholen zijn veel schermen. Hoe leer je leerlingen ‘normaal’ met die dingen om te gaan? Nou, kijk eens naar hoe je dat zelf doet. En ja: dat strijkt een beetje tegen haren in.

Blogserie
Myndr

Door Paul Huizinga — 23 december 2022

2️⃣0️⃣2️⃣2️⃣ in cijfers 🤯

Ook bij Myndr staat de kerstvakantie voor de deur en sluiten we 2022 af. We blikken graag terug op het ons jaar, want what a year it was! Een aantal hoogtepunten (en dieptepunten) in cijfers.

Technologie

Door Paul Huizinga — 13 december 2022

Betere leerervaring in het lager onderwijs met AI: mogelijkheden en uitdagingen

In dit artikel gaan we kijken naar hoe AI kan worden gebruikt in het lager onderwijs om de leerervaring te verbeteren en de leerlingen te helpen bij het ontwikkelen van hun vaardigheden.

Myndr

Door Paul Mourus — 12 december 2022

Myndr neemt privacy van data serieus

Bij Myndr vragen wij onszelf altijd eerst af: hebben we bepaalde gegevens werkelijk nodig? Zo ja, dan willen we zo min mogelijk koppeling van de data met bijvoorbeeld gebruiksgegevens. Zo komt het dat wij op geen enkele manier vastleggen welke websites een leerling precies bezoekt.