Blogserie
Deze blog is onderdeel van de serie 'Dagje Uit'.
Deze blog is onderdeel van de serie Dagje Uit. Lees alle blogs in deze serie
Als scholen tijdens een Dagje Uit alle schermen uitzetten, gebeuren er opvallende dingen. Zo opvallend dat we ze graag delen. Deze keer: een dag zonder schermen ervaren leerlingen veel meer samen-zijn.
Achter m’n schermpje is het veilig
In de rij bij de kassa, in de trein, in de file, op een feestje, in de kroeg, op een verjaardag, thuis op de bank, in het zwembad, in bed en in een willekeurige wachtkamer: het is steeds gewoner geworden dat we overal mensen achter een schermpje zien. En dit heeft invloed op het sociaal verkeer.
Ook in de klas zijn we steeds meer schermen gaan gebruiken. En het valt misschien minder op dan op een verjaardagsfeestje, maar ook hier heeft schermgebruik invloed op de onderlinge interacties. Op het moment dat je leerlingen gebruikmaken van schermen, gaan sociale momenten makkelijk aan hen voorbij.
Een dagje zonder
Als je een dag alle schermen uitzet, heeft dat direct invloed op het sociale verkeer in de klas. Leerkrachten schrijven in hun reacties op Dagje Uit massaal dat ze een dag zonder internet als veel socialer ervaren.
‘Wat ons echt is opgevallen is dat je tijdens zo´n offline dag veel meer bezig bent met elkaar dan alleen met zo´n schermpje. De kinderen, maar ook de juf, hebben het als zeer positief ervaren. Dit willen we dit schooljaar zeker nog een keertje gaan doen! De kinderen vonden het ook heel leuk dat ze de meeste opdrachten samen mochten doen.’
‘[Het was] gezellig en we leren elkaar zo nog beter kennen. [We] hebben vooral kunnen werken aan samenwerken. Met een scherm is dat toch lastiger. We […] praten [beter] met elkaar.’
‘We hebben geen Jeugdjournaal gekeken, maar mochten met het fruit eten gezellig met elkaar praten.’
‘Zelfs in de pauze bleven de telefoons [zonder mopperen] in de bak. Er werd hierdoor heerlijk samen buiten gekletst/gehangen. Ik zie dat de leerlingen meer met elkaar zijn dan alleen. Zowel met de opdrachten in de klas als buiten. Het heeft een positief effect op de leerlingen, een dagje offline.
Hoe komt het dat schermen deze invloed hebben?
Schermen hebben de eigenschap dat ze onze aandacht vragen door alleen al aan te staan of zelfs maar in de buurt te zijn. Een beeldscherm trekt onze aandacht automatisch naar zich toe. Hierdoor raakt je aandacht verdeeld als je tegelijk met iets anders bezig bent. Als je achter een scherm aan het werk bent, werkt die trekkracht van schermen nog verder door. Omdat je aandacht zo vastgehouden wordt, ben je minder in verbinding met je omgeving (veel leerkrachten merken dat leerlingen maar moeilijk ‘uit’ hun scherm kunnen komen). Dit heeft ook invloed op je contact met klasgenoten.
Daarnaast is werken achter een beeldscherm meestal individueel. Dit samen maakt dat je minder in sociaal contact staat door de beeldschermen in de klas. Tijdens een offline dag hebben leerlingen dit heel goed in de gaten.
‘Normaal zit ik […] te oefenen voor een scherm en nu zie ik echte mensen voor me.’
‘Zelf vond ik het mooi dat de kinderen aangaven dat er veel meer interactie was tijdens de les met de kinderen. Normaal kijk ik als leerkracht veel naar het digibord en doe je bijvoorbeeld sommen voor etc. Nu gaven de kinderen aan dat we echt naar elkaar moesten kijken en luisteren. Dit geeft volgens de kinderen een gevoel van verbondenheid tijdens de les. Wat de kinderen echt is bijgebleven is dat we ‘s middags tijdens het eten geen filmpje gingen kijken. We zijn juist in gesprek gegaan over onze vakanties/weekenden. De kinderen vonden het mooi dat we zo oprechte interesse tonen in elkaar. Ze geven namelijk aan dat je vaak afgeleid raakt door je telefoon, zo ook thuis. Tijdens het eten leidt je telefoon je af, je luistert maar half naar een ander en bent niet oprecht geïnteresseerd. Door je telefoon echt helemaal weg te leggen, laat je ook zien dat je tijd voor elkaar hebt.’
‘Het is best fijn voor iedereen geweest om de hele dag niks op de Chromebook of smartboard te hoeven doen en we echt een gevoel van ‘samen’ hadden bij deze dag. Ook de leerkracht deed […] mee en dat vonden we ook erg prettig, zodat we het echt samen doen.’
lees verder onder deze leestip
vervolg van het blog
lees verder onder deze leestip
vervolg van het blog
Maak het gezelliger!
Sociale interactie is een belangrijk onderdeel van naar school gaan. Dat leerlingen zo sterk het verschil opmerken, geeft aan dat de invloed van schermen op hun samengevoel niet gering is. Daarom:
4 tips voor een socialere klas!
Je kunt de Myndr-switch 6 weken vrijblijvend proberen. In deze periode helpen we je om het internet op school veilig te reguleren. Meld je aan en je kunt gelijk beginnen!
* Je ICT beheerder kan kosten in rekening brengen voor het installeren van de gratis Myndr plugin.
Reacties