Als leerkracht wil je je leerlingen laten bloeien. Het liefst zie je dat al je leerlingen zo goed mogelijk tot hun recht komen. Dit bereik je onder andere met goed klassenmanagement. Door goed klassenmanagement voelen je je leerlingen zich veilig en kunnen ze zich optimaal ontwikkelen. Dat geldt ook online.
De online werkruimte is immers evengoed onderdeel van de leeromgeving en daar hoort dan ook dezelfde aanpak te gelden. Het is net een tuintje inzaaien: als je je tuin onkruidvrij maakt en inzaait met mooie bloemen, dan besteed je aandacht aan je hele tuin. Laat je een deel verwilderen, dan is het wachten tot het zaad van het onkruid zich weer in heel je tuin verspreidt. En dan ben je terug bij af. Als je een deel laat voor wat het is, heeft dat invloed op het geheel.
Digitaal klassenmanagement
Bij klassenmanagement is het net zo. Als je de online werkruimte niet meeneemt in het geheel van jouw klassenorganisatie, doet dat afbreuk aan de totale sfeer en veiligheid van je klas. Bij klassenmanagement komen regels, materiaal en de relatie met je leerlingen kijken. Maar hoe vertaal je dat naar de online wereld? Dat lijkt zo ongrijpbaar. Maar eigenlijk valt dat wel mee als je het vergelijkt met de zaken die we offline heel vanzelfsprekend vinden. We onderzoeken de verschillende facetten van goed klassenmanagement voor je en vertalen deze naar de online wereld.
lees verder onder deze leestip
vervolg van het blog
lees verder onder deze leestip
vervolg van het blog
.
Pijlers van goed klassenmanagement:
Zo werken ze in de online ruimte:
In de klas maak je regels over wat wel en wat niet mag. Je gaat respectvol met elkaar om, je eet alleen in de pauzes en je roept niet door de klas. Ook online zijn basisregels onmisbaar. Je stuurt alleen helpende berichtjes naar elkaar, je doet geen andere dingen dan je schoolwerk en social media is voor thuis. Hoe duidelijker deze regels, hoe duidelijker de context die je creëert. Je geeft ermee aan wat de bedoeling is. Dat is onmisbaar in een omgeving waar alles kan en alles voorhanden is. Leg goed de bedoeling achter de regels uit. Waarom kies je voor geen filmpjes onder de les? Waarom mogen je leerlingen niet gamen als ze klaar zijn? Waarom moeten ze zelf iets uitrekenen i.p.v. de rekenmachine op Google te gebruiken?
In het klaslokaal creëer je een ruimte waar het fijn leren is. Je zet geen disfunctioneel meubilair neer of speelgoed dat niets met leren te maken heeft. Online gebeurt dit echter vanzelf. Er is veel disfunctioneels op internet. Games leiden leerlingen af, kattenfilmpjes nemen zomaar leertijd in beslag en chatten met een vriendje in een andere klas is zo gedaan. Om de online wereld een fijne leeromgeving te maken, is het nodig dat je die ruimte zo veel mogelijk naar je hand zet. Kan dat dan? Ja hoor. Er is veel meer regie mogelijk dan je misschien denkt.
Als je lesmateriaal voor je klas uitzoekt, zorg je uiteraard dat dit kwalitatief materiaal is. Pedagogisch, didactisch en liefst wetenschappelijk onderbouwd. Je kiest niet voor een reclamefolder. Online gebeurt dit echter heel makkelijk. Bijvoorbeeld bij gebruik van gratis oefenwebsites. Het doel van deze websites is vaak niet zuiver educatief. Er wordt namelijk geld verdiend door de vele afleidende advertenties. Die advertenties dragen niet bij aan het leren van kinderen, maar zitten het juist in de weg. Het onkruid waait je tuintje alweer binnen. Beter kies je voor betrouwbaar materiaal, aantoonbaar gemaakt door onderwijsdeskundigen. Kies dus zorgvuldig je websites en digitale methodes.
Een goede leerkracht-leerlingrelatie is opbouwend en ondersteunend, altijd beginnend met vertrouwen en veiligheid. Kinderen leren het best vanuit positieve ervaringen, ook met jou als leerkracht. Online heb je niet direct een relatie met je leerling. Maar het kan wel zijn dat je communiceert via de digitale weg, bijvoorbeeld bij feedback op een opdracht of via schermcontrole. Ook als je niet direct een berichtje stuurt, is schermcontrole een vorm van communicatie. De kinderen weten immers dat je meekijkt met wat ze doen. Schermcontrole is ondermijnend op je relatie met je leerlingen. Het is namelijk gebaseerd op negatieve ervaringen: je laat je leerlingen eerst de fout ingaan en dan moet je ze betrappen. Dat past niet bij goed klassenmanagement. Veel beter kun je vanuit een positieve en proactieve houding zorgen dat de online ruimte zo is ingericht dat het leren van de kinderen gediend wordt. Bijvoorbeeld door ze alleen de online ruimte te geven die ze op dat moment nodig hebben.
Op deze manier zet je een sfeer neer die het leren van je kinderen zo veel mogelijk ondersteunt. Je leerlingen voelen zich veilig binnen de kaders en relaties die jij schept. Zorg dat buiten de deur blijft wat deze zorgvuldig opgebouwde sfeer en relatie ondermijnt! Zonde van jouw inspanningen en de ontplooiingsruimte van je leerlingen. Ze worden al zo vaak heen en weer geslingerd dat een veilige, rustige en stabiele basis een groot cadeau aan je leerlingen is.
Je kunt de Myndr-switch 6 weken vrijblijvend proberen. In deze periode helpen we je om het internet op school veilig te reguleren. Meld je aan en je kunt gelijk beginnen!
* Je ICT beheerder kan kosten in rekening brengen voor het installeren van de gratis Myndr plugin.
Reacties