6 mei 2021 09:00 tot 06 mei 2021 15:15
Opgelost

Onaangekondigde update T-Mobile

Sorry!

Gisteren heb je zeer waarschijnlijk last gehad van een niet werkende Myndr-switch en daarvoor wil ik je mijn verontschuldigingen aanbieden.

Ik begrijp dat deze storing ervoor heeft gezorgd dat de lessen werden verstoord en tot frustratie heeft geleid. En ik wil je op het hart drukken dat we er alles aan zullen doen om dit soort situaties in de toekomst te voorkomen.
Uiteraard zijn wij beschikbaar om al je vragen te beantwoorden en je opmerkingen ter harte te nemen. Je kunt ons bellen en appen via https://www.myndr.nl/nl/contact/
Als je op dit moment nog last hebt van een niet-werkende Myndr-switch doe dan het volgende:

  1. Haal de batterijen uit de Myndr switch
  2. Wacht 30 seconden
  3. Stop de batterijen er terug in, let daarbij op de + en – pool

Na ongeveer een minuut zal de knop weer functioneren. Blijf je last houden van een niet goede werking? Neem dan alsjeblieft contact met ons op: https://www.myndr.nl/nl/contact/


Hieronder vertel ik je de oorzaak en het verloop van de storing, wat er bij ons mis is gegaan en wat we van plan zijn te gaan doen om zoiets in de toekomst zoveel mogelijk te voorkomen.

De Myndr-switch werkt niet met WiFi maar met dezelfde techniek als een mobiele telefoon. Daardoor is het mogelijk om de switch overal mee naar toe te nemen terwijl hij het (normaliter) toch blijft doen.
We hebben dat samen met T-Mobile ontwikkelt.

Gisteren heeft T-Mobile een update op hun systemen uitgevoerd zonder dat van tevoren bij ons aan te kondigen. Helaas is die update helemaal niet goed gegaan en daardoor was er tussen 9:05 en 15:45 regelmatig storing en een periode dat het T-Mobile systeem volledig onbereikbaar was waardoor de Myndr-switch ook volledig onbruikbaar was.

Omdat de werking van de Myndr-switch afhankelijk is van het systeem van T-Mobile ging het ook bij ons mis. De knop kon niet doorgeven op welke stand hij werd gezet en daardoor veranderde de instelling op de computers van de leerlingen niet als je aan de knop draaide.

Pas vanaf 11:00 werd bij ons duidelijk dat er iets niet goed functioneerde. We zijn meteen op onderzoek uitgegaan maar het heeft nog tot 11:30 geduurd voordat exact duidelijk was waar het probleem zat. Vanaf dat moment zijn we in contact geweest met het team bij T-Mobile om te helpen bij het oplossen van het probleem.

Om 15:15 heeft het team bij T-Mobile uiteindelijk besloten de update terug te draaien en om 15:45 werkte alles eindelijk weer normaal.

Toen het systeem bij T-Mobile weer functioneerde werkte ook de meeste Myndr-switches weer. Maar voor sommige knoppen geldt dat de batterijen er even uitgehaald moeten worden voordat zij weer goed functioneren.


We kunnen natuurlijk niet terugdraaien wat er gebeurt is maar we moeten natuurlijk wel kijken naar wat we kunnen doen om een dergelijke situatie in de toekomst te voorkomen. En we moeten ervoor te zorgen dat áls zoiets onverhoopt toch gebeurt, we zo snel mogelijk aan jou en onze andere klanten duidelijk kunnen maken dat er iets mis is en wat wij voor je kunnen doen om de verstoring in de klas tot een minimum te beperken.
Wat deden we verkeerd?
Zoals gezegd waren we om 11:00 op de hoogte van dat er iets mis was en om 11:30 waar dat probleem zat. We hebben dat toen niet direct naar buiten gebracht maar te lang geprobeerd het zo snel mogelijk op te lossen. Daardoor was voor jou en onze andere klanten niet duidelijk wat er aan de hand was.
Wat gaan we anders doen?
Voortaan gaan we direct over een gesignaleerd probleem communiceren vanaf het moment dat duidelijk is dat klanten er last van kunnen hebben. We gaan op korte termijn bepalen op welke manier(en) we die communicatie inzetten.

Wat ging er mis?
Er zijn binnen Myndr een aantal cruciale onderdelen, daarvoor hebben we een intern monitoring-systeem. Dat systeem heeft gefaald in het signaleren van dit specifieke probleem waardoor we pas laat op de hoogte waren van het probleem.
Wat gaan we er aan doen?
1. We gaan ons monitoring-systeem verbeteren zodat ook externe systemen beter in de gaten worden gehouden.
2. We gaan de statuspagina van het monitoring-systeem op een openbare URL zetten zodat iedereen kan zien hoe “gezond” het systeem is.

Wat ging er nog meer mis?
We zijn voor een aantal functionaliteiten afhankelijk van andere partijen en daarmee afhankelijk van hun communicatie. In dit geval betreft dat T-Mobile. Die afhankelijkheid vereist goede communicatie. Door niet bij ons aan te kondigen dat zij een update gingen uitvoeren konden wij onze klanten en onszelf niet voorbereiden.
Wat gaan we daar aan doen?
1. We gaan een stevig gesprek hebben met T-Mobile over het waarom van het niet-aankondigen en we gaan beter afspreken hoe dat in de toekomst moet verlopen.
2. We gaan onderzoeken of er een back-up mogelijkheid is. Bijvoorbeeld of we de Myndr-switch kunnen laten schakelen naar een ander systeem dan dat van T-Mobile op het moment dat het systeem van T-Mobile niet beschikbaar is.


Helaas kunnen we storingen niet volledig uitsluiten maar ik beloof je wel dat we er wel zoveel mogelijk aan doen om een zo betrouwbaar mogelijke service te verlenen.
Ik hoop dat we je vertrouwen in ons niet te veel hebben geschaad en dat je Myndr met plezier blijft gebruiken.


Terug