In het artikel Interventies om afleidingen zoals gamen onder schooltijd te weerstaan op Wij-leren.nl geeft de auteur zicht op de grootste afleiders tijdens online werken en komt met adviezen voor leerkrachten.
‘Leerlingen hebben vaak moeite om de verleidingen van sociale media, games en andere afleidingen te weerstaan tijdens de les. Studies tonen aan dat een significant aantal leerlingen hun apparaten gebruikt voor persoonlijke doeleinden tijdens schooltijd.’ Dit hebben wij bij Myndr ook in onze eigen data gezien: de tijd die kinderen kwijt zijn aan online afleiding is gemiddeld 40% van de online onderwijstijd. ‘Jongens neigen vaker naar het spelen van videogames, terwijl meisjes meer tijd besteden aan sociale netwerken en chatten,’ voegt de schrijver van het artikel daar nog aan toe.
‘Afleiding tijdens het leren kan ernstige gevolgen hebben voor de leerprestaties.’ Leerlingen zijn onderwijstijd kwijt aan ‘andere dingen’ en worden cognitief extra belast. Ze kunnen zich hierdoor minder goed concentreren en minder goed informatie verwerken.
Er komen diverse strategieën aan bod om de impact van afleidingen te minimaliseren:
Regel direct!
Ga jij ook voor minder verloren onderwijstijd en betere leerresultaten? Wil jij controle over de toegang tot social media, reclame, games en niet-educatieve websites? Probeer dan nu de Myndr-switch!
Bron: Wij-leren
Ga naar de bron
Reacties