Prof. Dr. Paul A. Kirschner legt uit waarom laptops niet altijd de beste optie zijn. ‘De grootste bedreiging van ict is dat kinderen niet leren. En daarom gaan we naar school: om te leren!‘, zegt hij op Blogcollectief Onderzoek Onderwijs.
Volgens Kirschner is het probleem met digitale middelen dat ze niet altijd onderbouwd en doeltreffend worden ingezet. ‘Een laptop of tablet is niet meer of minder dan een gereedschap. Hoe, waarvoor en wanneer je deze gereedschappen inzet, is afhankelijk van wat je wilt bereiken. Als je brood gaat bakken, heb je meestal geen koekenpan nodig. Zo werkt het ook in het onderwijs. Digitale middelen zet je in als zij nut hebben. Dat betekent: als het leren effectiever, efficiënter en meer bevredigend wordt.
Met effectiever bedoel ik dat kinderen in dezelfde hoeveelheid tijd meer of dieper leren. Efficiënter betekent dat ze met minder moeite of sneller iets leren. En bevredigend houdt in dat je een gevoel van succes hebt: “ik kan het”. Je maakt gebruik van welk gereedschap dan ook als het tot verbetering van een of meer van deze drie aspecten leidt. Als je geen van de drie of als je een of twee aspecten bereikt, maar dit tot nadeel is van een ander aspect, dan zet je geen ict in. Punt uit.’
Welke adviezen heeft Kirschner voor leerkrachten om ict de juiste plek te geven?
Bron: Onderzoek Onderwijs
Ga naar de bron
Reacties