Weten wat jullie leerlingen op school doen met internet? Gebruik Myndr via Basispoort!

‘Doe die laptops uit als ze niet nodig zijn’

Prof. Dr. Paul A. Kirschner legt uit waarom laptops niet altijd de beste optie zijn. ‘De grootste bedreiging van ict is dat kinderen niet leren. En daarom gaan we naar school: om te leren!‘, zegt hij op Blogcollectief Onderzoek Onderwijs.

Volgens Kirschner is het probleem met digitale middelen dat ze niet altijd onderbouwd en doeltreffend worden ingezet. ‘Een laptop of tablet is niet meer of minder dan een gereedschap. Hoe, waarvoor en wanneer je deze gereedschappen inzet, is afhankelijk van wat je wilt bereiken. Als je brood gaat bakken, heb je meestal geen koekenpan nodig. Zo werkt het ook in het onderwijs. Digitale middelen zet je in als zij nut hebben. Dat betekent: als het leren effectieverefficiënter en meer bevredigend wordt.

Met effectiever bedoel ik dat kinderen in dezelfde hoeveelheid tijd meer of dieper leren. Efficiënter betekent dat ze met minder moeite of sneller iets leren. En bevredigend houdt in dat je een gevoel van succes hebt: “ik kan het”. Je maakt gebruik van welk gereedschap dan ook als het tot verbetering van een of meer van deze drie aspecten leidt. Als je geen van de drie of als je een of twee aspecten bereikt, maar dit tot nadeel is van een ander aspect, dan zet je geen ict in. Punt uit.’

Welke adviezen heeft Kirschner voor leerkrachten om ict de juiste plek te geven?

  1. Vraag je altijd als je ict in wilt zetten af: wat wil ik bereiken, waarom, welke gereedschappen heb ik daarvoor tot mijn beschikking en welke is het meest geschikt?
  2. Ict is geschikt gebleken voor het aanleren van langdurige processen, omdat computersimulaties geschikt zijn om de tijd in te korten. Ook werkt het goed bij automatiseren, omdat herhaling daarbij belangrijk is. Besef dat hierbij wel altijd een leerkracht nodig is om systeemfouten te traceren: waarom maakt een kind consequent deze fout?
  3. Laat je bijscholen en lees over ict. Het is in deze tijd onmisbaar om als leerkracht bij te leren over digitale middelen.
  4. Wees je bewust van de afleiding van schermen. ‘Het maakt niet uit hoe oud je bent: als iemand naast je zit met een scherm, word je afgeleid. Dus: doe die laptop of tablet uit als ze niet als gereedschap voor de leerlingen nodig zijn.’ 

Bron: Onderzoek Onderwijs

Ga naar de bron

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Myndr is de meest flexibele internetfilter voor in de klas. Als leerkracht bepaal jij waar de leerlingen online bij kunnen.

Vrijblijvende proefperiode