Geheel vrijblijvend Myndr proberen? In een paar klikken geregeld!

Zo voorkom je digitale afleiding in de klas

Vier manieren om de koppies erbij te houden
Onderwijs

Door Linda van Aalderen — 7 juli 2023

Leestijd: iets meer dan 4 minuten

Stel: je klaslokaal is een boot. Daarin zitten al je leerlingen en jij bent de kapitein. Een goede kapitein zorgt dat de bemanning doet waarvoor ze zijn gekomen en dat ze veilig de volgende haven bereiken. De ergste nachtmerrie is te worden gekaapt door piraten. Laat dat nou precies zijn wat heel vaak gebeurt.

Digitaal gekaapt

De meeste klassen werken een deel van hun tijd op een device. Dat heeft enorm veel voordelen en mogelijkheden, maar ook negatieve bijwerkingen. De grootste hiervan is dat op een device niet alleen maar toegang is tot de taak die gedaan moet worden, maar tot de hele online wereld. Daar zijn nogal wat aandachtskapers op de kust, want aandacht is online de gouden schat. ‘Kijk dit filmpje!’ ‘Klik hier voor gratis games!’ ‘Ping! Je hebt een bericht’. 

Naast de afleiding vanuit internet naar leerlingen, gaat de afleiding ook andersom. Leerlingen hebben namelijk ook interne triggers: ‘Ik wil dat YouTube-filmpje nog een keer zien, die was zó grappig’ ‘Pfff, saai dit. Ik ga Sara appen, kijken of ze reageert’ ‘Ik was zo ver met m’n level vanochtend!’   

Al deze prikkels leiden de aandacht van de leerlingen af van het lesmateriaal. Dit heeft effect op de leerprestaties, omdat het leerproces telkens onderbroken wordt. 

Land in zicht!

De hersenen van kinderen zijn nog niet volgroeid, zo zijn bijvoorbeeld de sturende vaardigheden nog volop in ontwikkeling. Leerlingen zijn dus nog niet vanuit zichzelf in staat goed met digitale afleiding om te gaan. Daar zijn er interventies vanuit de leerkracht bij nodig. Er zijn verschillende opties hoe je dit op school aan kunt pakken. 

Regels 

De meest voordehand liggende manier is regels en grenzen opstellen. Die geven de leerlingen houvast om de juiste keuzes te leren maken en je geeft een signaal af over wat je als school ‘normaal’ vindt. Zonder regels waaien ze immers met alle winden mee. En dat zijn er nogal wat online. 

Regels en grenzen baseer je op wat je binnen de school wilt met digitale middelen. Je kunt alleen regels opstellen, maar je kunt het ook grondiger doen en eerst een visie op digitale middelen schrijven. Het artikel hiernaast kan je daarbij op weg helpen. 

Het nadeel van regels is dat er controle moet zijn en dat er consequenties moeten staan op het niet naleven ervan. Regels zijn er immers om overtreden te worden. Anders waren ze niet nodig. Met regels probeer je leerlingen op het juiste pad te houden door ze voor te houden wat goed voor ze is, maar het vraagt actie om ze daaraan te blijven herinneren.

lees verder onder deze leestip

Digitale zwemles op school

Wie leert kinderen eigenlijk goed omgaan met digitale middelen? Ondanks het al volle programma adviseert Marije Lagendijk scholen om mediawijsheid een vaste plek in het onderwijs te geven.

vervolg van het blog

Meekijksoftware

De volgende mogelijkheid is meekijksoftware, ook wel schermcontrole genoemd. Veel scholen maken er gebruik van. Op je eigen scherm kun je real-time zien wat je leerlingen op hun devices doen. Je kunt zo makkelijk in de gaten houden of leerlingen wel op de juiste websites aan het werk zijn. Alleen het idee al dat je mee kunt kijken, maakt het voor leerlingen minder makkelijk om iets anders te doen dan de bedoeling is, omdat ze betrapt kunnen worden.

Er zitten echter een aantal nadelen aan deze software. De eerste is dat je geen rekening houdt met de privacy van leerlingen. Moeten ze echt de hele tijd het gevoel hebben dat er met ze meegekeken wordt? Dat elke beweging gezien kan worden? 

Daarnaast gaan leerlingen beslissingen nemen op basis van de angst betrapt te worden. Je kunt je afvragen wat ze daarvan leren. Ze ontwikkelen in ieder geval geen nieuwe vaardigheden om zélf goed met internet om te gaan.

Los daarvan kan je met meekijksoftware of schermcontrole alleen maar achteraf handelen. Een leerling moet al iets doen wat niet mag of hoort, voordat jij erop kan reageren. Je voorkomt hiermee dus niets.

Daar komt bij dat je als leerkracht minder aanwezig bent in de klas. Je aandacht is immers gericht op het beeldscherm waarop je je leerlingen in de gaten houdt en niet op de leerlingen zelf. Het verdwijnen achter een scherm vermindert de directe interactie met je leerlingen. Daardoor is het bovendien maar deels inzetbaar. Als je persoonlijke instructie geeft, kun je moeilijk telkens op je scherm gaan kijken om de andere leerlingen in de gaten te houden. 

Maken jullie gebruik van meekijksoftware in de klas? Dat werkt prima samen met een Myndr-switch!
Lees meer

Permanente filter

Met een schoolbrede internetfilter maak je een deel van het internet op school onbereikbaar. Dat is handig, want dan weet je zeker dat er online geen al te gekke dingen gebeuren. Het nadeel is dat je er helemaal niet meer bij kunt. Ook niet als je les wilt geven over mediawijsheid en je juist met de reikwijdte van het internet wilt werken. Bovendien kan een schoolbrede internetfilter je als leerkracht in de weg zitten. 

Heeft jouw school al een internetfilter voor de hele school? Dat werkt prima samen met een Myndr-switch!

Lees meer

Alle hens aan dek!

Wat als je alle bovenstaande voordelen kunt behouden en de nadelen kwijt bent? Dat is wat Myndr je biedt. 

  • Met Myndr geef je duidelijke grenzen aan, en geef je tegelijk de ruimte die jij op dat moment vindt passen bij wat ze gaan leren. Met als doel dat leerlingen leren zichzelf steeds meer te reguleren. 
  • Je weet als leerkracht precies waar je leerlingen wel of niet bij kunnen en dat zorgt voor een hoop minder kopzorgen. 
  • Je neemt regie over de internettoegang, maar op een flexibele manier. Zo kun je steeds meer online ruimte geven om je leerlingen hiermee te leren omgaan, terwijl je als leerkracht altijd de toegang tot heel internet behoudt. 
  • Je kunt zien hoe je leerlingen zich online bewegen, maar de privacy van leerlingen komt daarbij nooit in het geding, omdat er geen persoonlijke gegevens verwerkt worden. 
  • De interactie met je leerlingen blijft optimaal, omdat je niet achter een scherm hoeft te zitten om het systeem te bedienen.

Myndr is een krachtige manier om digitale afleiding effectief te beheersen en de focus op leren te leggen. Dat laatste is immers wat ze komen doen op school.  

Door Linda van Myndr

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

  • Video 1
  • Video 2
  • Video 3
  • Video 4
  • Video 5