“Er is nog geen enkel onderzoek dat aantoont dat digitaal onderwijs een positieve invloed heeft op het lezen. Er is wel een correlatie tussen een verstoorde groei in begrijpend lezen door overmatige blootstelling aan digitale media.”
Leerlingen geven zelf aan dat scholen strenger zouden moeten zijn over de boekenlijst. Dan zouden ze wel meer lezen. Uit zichzelf is een boek gewoon minder verleidelijk dan nóg een video tutorial.
En de hulp vanuit de overheid lijkt op dweilen met de kraan open: Minister Wiersma wil middels een ‘masterplan basisvaardigheden’ het peil van het taal- en leesonderwijs omhoog brengen terwijl aan de andere kant de wijkbibliotheek wordt gesloten. Een ramp voor gezinnen met grote inzet en wil om vooruit te komen maar zonder het budget om extra boeken te kopen.
“Met hulp van ouders en het Jeugdeducatiefonds heeft Ichthus nu een schoolbibliotheek. ‘Door die mooie collectie boeken die ze ook mee naar huis mogen nemen zijn onze kinderen meer gaan lezen.’”
Simpel is het niet. Maar verplichten (of stimuleren) om meer uit een (papieren) boek te lezen is gewoon wat het beste werkt om laaggeletterdheid te voorkomen of te “repareren”.
De grootste vraag is dan ook: Waarom hebben we het hier niet veel meer over?
Bron: De Groene Amsterdammer
Ga naar de bron
Reacties