Ga een hele dag offline met je klas en scoor alvast punten voor MediaMasters

Een goed pedagogisch leerklimaat creëren: vergeet de online ruimte niet!

‘Het pedagogisch klimaat is het geheel van aanwezige en gecreëerde omgevingsfactoren, die invloed hebben op het welbevinden van de leerlingen,’ zegt Arja Kerpel op het platform Wij-leren.nl

Zij noemt vervolgens drie factoren die van invloed zijn op dit pedagogisch klimaat:

  • positieve ervaringen
  • welbevinden
  • stellen van grenzen

Bij de omgevingsfactoren in de klas hoort ondertussen ook de digitale omgeving. En daar is het nog niet vanzelfsprekend om aan deze drie factoren te voldoen. We maken een vertaalslag naar de digitale omgeving voor je, zodat de digitale ruimte past bij het klassenklimaat dat je wilt creëren.

positieve ervaringen

Kinderen leren door positieve ervaringen. Online doen kinderen veel positieve, maar ook veel negatieve ervaringen op. De negatieve ervaringen kun je deels ondervangen door internet meer te reguleren. Gebruik hiervoor geen schermcontrole, want schermcontrole reguleert niet. Je kunt alleen achteraf je leerling terechtwijzen. De positieve versie hiervan is dat je het kind van tevoren vaardigheden leert om zich goed op internet te bewegen. Neem dus de regie: internet reguleren en kinderen vaardigheden aanleren.

welbevinden

Ook hier zijn grenzen van belang, grenzen aan waar kinderen bij kunnen. Op school hoort wat het leren van kinderen niet dient, ook niet toegankelijk te zijn. In het ‘normale’ leven houden we kinderen bij zaken weg die we niet goed voor hen vinden, zoals geweld of alcohol. Ook online is dit van belang. Het betekent wederom dat we regie nemen over waar kinderen wel en niet bij kunnen. Kinderen hebben onze bescherming en leiding nodig.

stellen van grenzen

Als kinderen geen grenzen krijgen, is de richtlijn voor hen zoek. Ook hier is het nodig grenzen te stellen aan internetgebruik. Zowel in tijdsduur als in mogelijkheden. Dit kan door regulering van internettoegang en het maken van regels. Hoeveel schermtijd past bij een schooldag en wat kunnen de kinderen dan doen? Kinderen leren zo reguleren en keuzes maken.

Zoek naar mogelijkheden om de online ruimte passend te maken bij de ontwikkelingsfase van kinderen en bij het doel van internet op school: leren. Dan creëer je ook online een goed klimaat om in te leren.

Bron: Wij-leren.nl

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Myndr is de meest flexibele internetfilter voor in de klas. Als leerkracht bepaal jij waar de leerlingen online bij kunnen.

Vrijblijvende proefperiode