Gratis werkboek Dagje Uit!

Ga een dag offline met het gratis werkboek Dagje Uit!

Onderzoek linkt Facebook aan angststoornissen en depressies

Een onderzoek van MIT en de Universiteit van Tel Aviv dat woensdag is gepubliceerd toont een duidelijk causaal verband aan tussen de aanwezigheid van Facebook op een hogeschool en de toename van 20% in angststoornissen en 7% in depressies onder studenten.

Het is precies bekend wanneer en op welke hogeschool Facebook in de beginjaren werd uitgerold. Daarnaast wordt er in Amerika elke 2 jaar landelijk onderzoek onder studenten gedaan. Door de historische bevindingen van dat onderzoek naast de roll-out geschiedenis van Facebook te leggen vonden de onderzoekers een duidelijk causaal verband.

Ook is aangetoond dat hoe langer studenten toegang hadden tot Facebook hoe groter het effect op welbevinden doorwerkt.

Deze bevindingen gaan over historische cijfers. Inmiddels is social media niet meer beperkt tot hogescholen. Gelden de resultaten nu dan nog wel?

“Ja” zeggen de onderzoekers, zij stellen dat de daling in welbevinden wordt veroorzaakt door jezelf te vergelijken met leeftijdsgenoten. Dat is nu niet anders dan toen. (Waarschijnlijk is het verschil dat mensen er nu nog meer bewust van zijn alleen hun beste momenten te delen waardoor een vergelijk nog negatiever uitvalt.)

De onderzoekers geven wel aan dat dit over één effect van social media gaat. Er kunnen ook positieve effecten zijn zoals het terugvinden van een oude vriend of aansluiting vinden bij een groep gelijkgestemden.

Evengoed zijn de onderzoekers van mening dat social media bedrijven en overheden er alles aan moeten doen om deze effecten te verlichten. Er zijn circa 4,5 miljard mensen met een social media account. Een toename van 7% in depressies en 20% in angststoornissen legt een enorme druk op het zorgsysteem. Het kan toch niet zo zijn dat die bedrijven daar niets aan hoeven te doen. Nu het causale verband is aangetoond zullen de eerste rechtszaken in Amerika waarschijnlijk niet lang op zich laten wachten.

Bron: MIT & University of Tel Aviv

Ga naar de bron

Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Myndr is de meest flexibele internetfilter voor in de klas. Als leerkracht bepaal jij waar de leerlingen online bij kunnen.

Vrijblijvende proefperiode