Geheel vrijblijvend Myndr proberen? In een paar klikken geregeld!

Online is gratis helemaal niet gratis

In de digitale wereld lijkt het misschien alsof alles wat gratis is, ook daadwerkelijk niets kost. Maar er is niet voor niets een bekende uitspraak: “Als je niet betaalt voor het product, dan ben jij het product.” Deze woorden, afkomstig uit de Netflix-documentaire ‘The Social Dilemma’, onthullen het verdienmodel van grote techreuzen zoals Google en Facebook, schrijft Gertjan de Jong voor Online Community Basic.

De kernboodschap van deze documentaireserie is duidelijk: sociale media zijn niet alleen verslavend, maar ze kunnen ook schadelijk zijn voor onze gezondheid en zelfs onze democratie ondermijnen. De algoritmes van grote platforms duwen ons steeds dieper in onze eigen echo-kamers, waar we alleen nog maar content voorgeschoteld krijgen die aansluit bij onze eigen voorkeuren.

Voor de grote techbedrijven draait alles om aandacht. Hoe meer tijd we doorbrengen op onze schermen, hoe meer geld zij verdienen aan advertenties. Daarom ontwerpen ze hun software op zo’n manier dat het zo verslavend mogelijk is. Tim Kendall, voormalig topman bij Pinterest, vertelt in ‘The Social Dilemma’ hoe hij zelf verslaafd raakte aan de verleidingstechnieken die hij mede had bedacht.

Het is alsof deze bedrijven een nieuwe ‘goudmijn’ hebben ontdekt: de menselijke geest. Ze kapen onze aandacht en verdienen er grof geld aan. Maar aandacht is meer dan alleen maar een product; het is het meest intieme aspect van ons bestaan. Het bepaalt wat we denken, hoe we de wereld waarnemen en zelfs wie we zijn.

Bron: Basic Online Community

Ga naar de bron

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Myndr is de meest flexibele internetfilter voor in de klas. Als leerkracht bepaal jij waar de leerlingen online bij kunnen.

Vrijblijvende proefperiode