Waarom zou je je druk maken over de social media- en smartphoneverslaving van je leerlingen? Waarom is het belangrijk dat we leerlingen weer regie over hun aandacht aanleren? Nou, hierom:
Social media (en alle online aandachtstrekkers) kapen onze aandacht. En dat op een sneaky manier. Social media triggeren namelijk doorlopend je belonings- en angstsysteem. Met spannende content. Met leuke filmpjes. Met nieuwe informatie. Dat is voor even helemaal niet erg. Maar voor doorlopend wel. Want dan komen de andere functies van je brein niet meer aan bod. Zoals je denken. Je weet wel: dat waar je lekker geconcentreerd mee aan het werk kan. Of je archiverende functie. Die ervoor zorgt dat je brein bij kan tanken.
Al met al zorgen die constante pings, banners en algoritmes er dus voor dat er van echte focus niet veel meer terecht komt. En van rust al helemaal niet. Dit boek maakt je kwaad om hoe het werkt en zet je aan om als docent alles te doen om de aandacht van je leerlingen weer te trainen. Want dat kan. Gewoon mee beginnen.
Het boek Van Brokkelbrein naar Focus is een praktijkgids voor docenten over aandacht, social media en het brein. Uitgeverij Synaps.
Bron: Theo Compernolle, Gerjanne Dirksen, Gertie Verreck
Reacties