Social media is geen social media meer. Die conclusie kunnen we volgens Geert van den Veen van Netwerk Mediawijsheid wel trekken. Sinds de komst van TikTok in 2022 zijn socialmediaplatforms gaan werken met verslavende algoritmes, waardoor het sociale aspect steeds meer in de verdrukking komt. Bovendien zijn de koerswijzigingen van Big Tech en de groeiende zorgen om nepnieuws en privacy voor steeds meer gebruikers redenen om zich af te vragen of ze nog wel actief willen zijn op deze platformen. Maar de vraag is: wat dan? Want social media hebben een functie in ons dagelijks leven die we niet zomaar kunnen missen. Al het contact via Whatsapp, de inspiratie op Instagram, de nieuwe inzichten op LinkedIn: het brengt ons veel. Kunnen we dat ook ergens anders vinden?
Volgens Van der Veen is stap 1: uitzoeken voor welke de functie je precies vervanging zoekt. Wil je vermaakt worden? Wil je contact? Wil je informatie? Als je die vraag beantwoord hebt, kun je zoeken naar alternatieven. Het goede nieuws is: dat zoeken hebben verschillende mensen al gedaan! In het originele artikel vind je verschillende links naar websites met alternatieven.
Bron: Netwerk Mediawijsheid
Ga naar de bron
Reacties