Gezond schermgebruik. Het thema van de Week van de Mediawijsheid 2025. Een thema dat wil helpen om online gezonde keuzes te maken. Dan denken we al snel aan thuis. Maar dit thema speelt net zo goed in de klas.
Afwegen. De kwestie schermtijd.
Allereerst is er schermtijd, een kwestie waar veel verschillende meningen over zijn. Waar doe je nou echt goed aan? Door verschillende instanties (zoals de WHO en de Rijksoverheid) is inmiddels een aanbevolen schermtijd per leeftijd vastgesteld. Deze ligt voor kinderen van 10-12 jaar op maximaal (dus liever minder!) 2 uur schermtijd per dag. Dat is voor de hele dag, thuis en op school. Veel kinderen zitten hier structureel overheen.
Te veel schermtijd kan zowel tot fysieke als mentale problemen leiden. Je kent het lijstje ondertussen waarschijnlijk wel: slaapproblemen, vermoeidheid, pijn, overgewicht, oogproblemen, stress, concentratieproblemen, achterblijven met de cognitieve ontwikkeling, verslavingssymptomen, angst en sociale en emotionele ontwikkelingsproblemen.
Te veel schermtijd ontstaat niet alleen doordat kinderen thuis te veel gamen of op hun telefoon zitten, ook de online werktijd op school doet een duit in het zakje. Wil je gezonde keuzes maken voor je leerlingen, gebruik schermen dan bewust en verantwoord, omdat het nodig is voor de les. Wat ze thuis doen heb je niet in de hand, maar op school kun je wel proberen goede keuzes voor je leerlingen te maken.
lees verder onder deze leestip
vervolg van het blog
lees verder onder deze leestip
vervolg van het blog
Een handvat hierbij is: zet schermen in als dat het beste lesmateriaal is voor de les die je wilt geven. De didactische waarde is hierbij leidend. Gek genoeg stellen we vaak de vraag: Welk programma ga ik de kinderen laten gebruiken? Maar de vraag zou moeten zijn: Wat is het beste gereedschap voor wat ik de kinderen wil leren?
Afleiding. De stiekeme energievreter.
Leerlingen worden makkelijk afgeleid van hun schoolwerk, vooral bij digitaal werken. Als leerkracht is dat vaak een bron van ergernis en voor de leerling is het moeilijk om de verleiding te weerstaan. Maar er zitten nog meer vervelende kanten aan afleiding: het vraagt ongemerkt veel tijd en energie en het zijn de momenten waarop makkelijk fouten worden gemaakt.
Elke keer dat een leerling afgeleid wordt, wordt het denk- en leerproces onderbroken en wisselen de hersenen van taak. We noemen dit multitasken, maar multitasken bestaat eigenlijk helemaal niet. In werkelijkheid schakelen onze hersenen de hele tijd heen en weer tussen de twee, of meer, taken die we aan het doen zijn. Elke keer dat we schakelen maken de hersenen ‘wisselkosten’: het kost energie. Hoe meer zogenaamd multitasken, hoe meer energie de leerling inlevert. Energie die veel beter voor leren gebruikt kan worden. Bovendien kost het tijd om weer opnieuw tot concentratie te komen en zorgen wisselmomenten daarom voor een grote kans om fouten te maken. Spaar de energierekening van je leerlingen en zorg dat ze zo min mogelijk afgeleid worden. Geen mogelijkheid tot gamen, Youtuben of social media bijvoorbeeld. En ook een add-blocker is een goed idee. Zo voorkom je onnodige ‘transacties’ en voelen leerlingen zich minder vermoeid na een dag werken.
Afwisseling. De balans bewaren.
Werken op een scherm heeft een aantal bijwerkingen, zoals kans op een slechte lichaamshouding en achteruitgang van de ogen. Om deze effecten te verminderen is balans het toverwoord. Het helpt als je tijdens de dag verschillende lesvormen afwisselt. Dit is niet alleen goed voor de motivatie en concentratie, maar ook voor het energieniveau. Zorg voor ‘ontschermen’ door even te bewegen of naar buiten te gaan. Zorg na een cognitieve inspanning voor ontspanning van het brein door even een paar minuten niets te doen. Ja, echt. Even niets doen. Je leerlingen knappen ervan op!
Maar ook in het groot kun je balans creëren door afwisseling. Zet eens een hele dag alle schermen uit. Je zult zien dat er meer rust en concentratie ontstaat. Toevallig hebben we materiaal voor je om heel makkelijk een dagje offline te werken. Want ook dit jaar maakte Myndr weer Dagje Uit: een serie opdrachten om je online lessen te vervangen. Schrijf je nu in en maak de balans op!
Je kunt met Myndr vrijblijvend uitvinden wat jullie leerlingen werkelijk online doen en hoe je dat in banen kunt leiden. In deze proefperiode helpen we je om het internet op school veilig te reguleren. Meld je aan en je kunt gelijk beginnen!
* Je ICT beheerder kan kosten in rekening brengen voor het installeren van de gratis Myndr plugin.





Reacties