Gratis werkboek Dagje Uit!

Ga een dag offline met het gratis werkboek Dagje Uit!

Media-opvoeding op de allerlaatste plaats bij driekwart van ouders

Onderzoek

Door Maarten Wolzak

Veel ouders denken dat kinderen creatief worden van digitale media. Ik pijnig mijn hersens om te bedenken hoe dat dan in elkaar steekt. Wat denken die ouders dan dat “creatief” betekent? Ik ben geneigd om te vervallen in cynisme: is het proberen om een dansje precies hetzelfde te doen als miljoenen anderen dan een creatief proces? Is het op elkaar stapelen van digitale blokken binnen een vaststaand grid waarbij niets fout kan gaan een creatief proces? Ik snap het werkelijk niet.

Maar het Iene Miene Media onderzoek van Netwerk Mediawijsheid laat duidelijk zien dat veel ouders het wel denken.

Veel ouders zien bij hun jonge kroost wel vaak de negatieve effecten van mediagebruik. De kinderen doen druk, opstandig, slapen slecht en zijn verlegen. Maar de ouders maken zich daar vervolgens geen zorgen over.

Ik vind het ingewikkeld te accepteren dat Nederlandse ouders zich zo weinig lijken aan te trekken van wat vele internationale experts keer op keer aantonen dat gezond is voor kinderen. Overmatig gebruik leidt tot overgewicht, bijziendheid, slecht slapen en slechter leren. Maar wat is dan overmatig gebruik? Tot 2 jaar is eigenlijk al de tijd die een kind op een scherm bezig is overmatig. Onder de 5 jaar is alles meer dan een uur overmatig. En wat is het gemiddelde in Nederland voor kinderen van 0-6? Anderhalf uur per dag…

Omdat het bedienen van digitale devices steeds makkelijker wordt is het voor ouders minder nijpend om samen te kijken wat de kinderen online uitspoken. De trend is dan ook dat ouders hun kinderen meer alleen laten met een scherm.

Bij Myndr voelt het af en toe alsof we vechten tegen de bierkaai. Natuurlijk voelt het goed om te strijden voor een gezonde digitale toekomst, maar het is niet altijd makkelijk. Een onderzoek als deze onderschrijft ons gevoel van tegen de stroom in zwemmen. Er lijkt weinig te veranderen behalve dan dat de stroom breder lijkt te worden.

In “What technology wants” en “The inevitable” beschrijft internetpionier Kevin Kelly technologie als een kracht met een eigen wil. Een kracht die sterker en sterker wordt. Waartegen het bijna onmogelijk is om je te verzetten.

Maar toch blijven we dat doen! En gelukkig zien we ook steeds meer medestanders. Meer en meer scholen hebben in de gaten hoe al die media de kinderen afleidt, drukker en minder gezond maakt. Hopelijk krijgen ook steeds meer ouders in de gaten dat buiten spelen en boeken (voor)lezen niet écht kunnen worden vervangen door gamen en filmpjes kijken. En dat ontdekken wat je zelf kunt (vinger)verven, in de zandbak kunt bouwen of met papier en lijm in elkaar kunt klooien veel meer creativiteit ontwikkelt dan “tekenen” op een tablet of digitale blokjes in een virtuele wereld stapelen.

Laten we breken met de trend van meer, meer, meer digitaal omwille van digitaal!


Vergis je niet, bij Myndr zijn we gek op wat er digitaal en online allemaal mogelijk is. Alleen zijn wij van mening dat mensen zelf en met elkaar moeten bepalen wat belangrijk is. Dat dat niet door een algoritme wordt gedaan dat als doel heeft om je zo lang mogelijk aan een scherm gekluisterd te krijgen.

Wil je meer weten over hoe je als ouder je (kleine) kind mediawijs kunt opvoeden? Check de site van de Media Ukkie Dagen.

Wil je in jouw klas ook onafgeleid gebruik kunnen maken van de mooie dingen van internet? Start een proefperiode en ervaar hoe het is om alleen dát van internet te plukken wat je daadwerkelijk nodig hebt!

Door Maarten van Myndr

Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Probeer Myndr kosteloos uit

Proefperiode van 6 weken, daarna eenmalige aanschaf + maandelijkse kosten

Gratis proefperiode
  • Vandaag aanvragen, morgen beginnen
  • Geen aanpassingen op het netwerk
  • Geen kosten vooraf