Grote verwachtingen
‘Zelfstandig aan de slag met oefenen en verwerken.’ ‘Iedere leerling volgt zijn eigen leerroute.’ ‘Als leerkracht kun je eenvoudig de voortgang van je leerlingen volgen.’
Zo’n tien jaar geleden begonnen we kennis te maken met digitale methodes. Het klonk veelbelovend, deze innovatieve middelen. Dat scheelt een boel werk! Maar waar deze USP’s (om maar een leuke marketingterm te gebruiken) niets over zeggen is of je leerlingen er ook beter van leren. Terugkijkend op de afgelopen tien jaar kunnen we voorzichtig conclusies gaan trekken uit de leerresultaten en ervaringen. En wat zien we dan?
De resultaten
We weten inmiddels dat digitale middelen in zichzelf niet zorgen voor betere leerresultaten. Kinderen worden er dus niet slimmer van. De leerresultaten zijn momenteel zelfs veel lager dan tien jaar geleden. Digitale middelen hebben dus in ieder geval niet voor een positieve omslag gezorgd. Dat betekent op z’n minst dat de digitale lesmethoden zelf niet beter zijn dan de analoge methoden. Er zitten wel voordelen aan, maar ze zijn educatief gezien niet beter.
Maar, het is ook niet bewezen slechter. Wel is uit onderzoek gebleken dat de effectiviteit van digitale middelen door een aantal factoren beïnvloed wordt. In dit artikel vind je inzichten en do’s en dont’s, zodat je voor je leerlingen het beste haalt uit de digitale methoden.
“De vraag is niet of schermen op scholen thuishoren, maar hoe je ze kunt inzetten op manieren die unieke vaardigheden aanleren of het leren verbeteren, terwijl leerlingen worden beschermd tegen negatieve uitkomsten.” A. Tyson, Everyschool
Een paar inzichten
Waarom zijn digitale methoden eigenlijk geen wondermiddelen? Wellicht dat deze inzichten helpen beter te begrijpen waar het zoal mis kan gaan.
– Online werken brengt afleiding met zich mee. We weten het allemaal. Kinderen zijn online niet altijd aan het doen wat de bedoeling is. Die afleiding kan het concentratievermogen flink belemmeren. Zelfs als het lijkt alsof kinderen heel geconcentreerd werken achter een laptop, is het maar de vraag of ze echt aan het leren zijn: ‘Er is een cruciaal verschil tussen echte betrokkenheid bij het leren en aandacht kapen’, zegt Amy Tyson van Everyschool. ‘Leerlingen lijken misschien gefocust op hun schermen, maar vaak is het alleen het apparaat (niet het materiaal) dat hun aandacht heeft getrokken.’
– Onderzoek laat zien dat de onderlinge verschillen tussen leerlingen door digitale methoden kunnen worden vergroot. Dit is vooral het geval als de methoden niet op de juiste manier worden ingezet.
– Meer tijd op schermen betekent niet betere digitale vaardigheden. Balans is belangrijk! Ook het trainen van de meeste 21th century skills gaat beter offline dan online. Bijvoorbeeld kritisch denken, samenwerking en creativiteit.
– Kinderen hebben geen technologie nodig om te leren. Goede technologie kan een prachtige manier zijn om te leren, maar het is geen voorwaarde. Bovendien zijn er genoeg dingen die je het beste, of zelfs alleen maar, offline kan leren. Ook daarom is de balans tussen offline en online van belang.
– Het maakt verschil of je een tekst van een scherm leest, of van papier. Ook zelf schrijven of typen is niet hetzelfde. In beide processen gebeurt iets anders. Digitaal gaat de verwerking minder diep en is de betrokkenheid minder.
De beste manier
Hoe vertaal je deze inzichten naar de digitale praktijk, zodat je negatieve invloed kunt beperken? Een aantal do’s en don’ts als leidraad.
Do:
Don’t:
lees verder onder deze leestip
vervolg van het blog
lees verder onder deze leestip
vervolg van het blog
Je kunt met Myndr vrijblijvend uitvinden wat jullie leerlingen werkelijk online doen en hoe je dat in banen kunt leiden. In deze proefperiode helpen we je om het internet op school veilig te reguleren. Meld je aan en je kunt gelijk beginnen!
* Je ICT beheerder kan kosten in rekening brengen voor het installeren van de gratis Myndr plugin.
Reacties