bestellen
Bestellen
Winkelmandje 0

Hoe een kleine start-up de aandacht van appende Kamerleden wist te vangen

Maarten Wolzak

Maarten Wolzak

Hoe zorg je als start-up dat Tweede Kamerleden zich bewust worden van hun telefoongebruik tijdens het debat, de gevolgen daarvan en hun voorbeeldfunctie? Het kan zo simpel zijn als even persoonlijk komen kijken in de Kamer. Met een miljoenenpubliek tot gevolg.

Myndr wil dat iedereen de baas blijft over eigen aandacht in tijden van digitale afleiding. Dat bereiken we met slimme producten die jou helpen meer balans te vinden én door meer bewustwording in de samenleving te kweken. Daar past een onderzoek naar appende Kamerleden perfect bij.

De naam van dit onderzoek? Fractie Van Aandacht.

Op onderzoek in de Kamer

Samen met studenten van de Bildung Academie en schrijver Sidney Vollmer hebben we eind 2019 onderzoek gedaan naar het telefoongebruik van Tweede Kamerleden. Vanaf de publieke tribune hebben we geturfd hoe het met de aandacht van de Kamerleden gesteld is. Dat blijkt niet al te best.

Gemiddeld is 38% van de Kamerleden met hun smartphone bezig. Met uitschieters tot wel 90%.

Games, instastories, Facebook-scrolling, videotjes kijken… Wat in een schoolklas niet mag, gebeurt daar veelvuldig. Gemiddeld is 38% van de Kamerleden met hun smartphone bezig. Met uitschieters tot wel 90%. Bekijk hier de resultaten.

Natuurlijk wordt de smartphone ook voor werkdoeleinden gebruikt. Maar er zit heel duidelijk één groot nadeel aan een altijd-open connectie met de wereld buiten de vergaderzaal: anderen (mensen, apps of AI) doen heel hard hun best om aandacht van Kamerleden weg te kapen bij dat wat er zich voor de neus afspeelt. En zonder duidelijke gedragsregels is er geen peil te trekken op of iemand aan het werk is, of volledig afgeleid is.

Een daverend succes in de media

Vanaf de lancering is één ding overduidelijk: de aandacht van politici houdt ons allemaal bezig. Niet gek natuurlijk, dit zijn de mensen die ons land richting geven. En als zij zich al niet kunnen beheersen, hoe moet dat dan met de rest van ons?

We bereiken enkele miljoenen mensen met ons onderzoek, dankzij aandacht bij RTL Nieuws, NOS, ANP, AD, Telegraaf, Jinek, Op1 en niet minder dan veertig andere nieuwsmedia. 

RTL Nieuws (1M+ kijkers) besteedde er uitgebreid aandacht aan.
Jinek (600K+ kijkers) legde het vuur aan de schenen van Tweede Kamerlid Kees Verhoeven (D66).
Op1 (800K+ kijkers) voelde minister Stef Blok aan de tand over het mobiele telefoon gebruik

We geven interviews over het onderzoek aan o.a. Radio 1, Radio 538 & Veronica FM. Op social media komt veel bijval. Minder dan 24 uur later, worden de ministers van verschillende departementen door de Telegraaf geconfronteerd met hun eigen digitale gedrag tijdens vergaderingen:

Ook het jeugdjournaal (200K+ kijkers) heeft het er over dat politici te veel bezig zijn met hun telefoon. Later horen we van verschillende leerkrachten dat ze het onderwerp in de klas bespreken en dat de leerlingen het roerend eens zijn dat Kamerleden beter moeten opletten.

70,8% wil dat er strengere regels voor smartphonegebruik van Kamerleden komen.

Verhoogde bewustwording en verandering

Al met al bereiken we via de media een miljoenenpubliek en is “appende kamerleden” volgens Google 3 dagen ‘voorpaginanieuws’. Ook halen we bijna 2500 handtekeningen op voor onze petitie, worden er honderden mails verzonden naar Kamerleden en blijkt uit onze Twitter poll dat 70,8% van de respondenten wil dat er strengere regels voor smartphonegebruik van Kamerleden komen.

Het mooiste resultaat ontwikkelt zich achter gesloten deuren: zowel de commissie van werkwijze, als het presidium der Tweede Kamer der Staten- Generaal, hebben toegezegd deze materie intern te bespreken en samen te zoeken naar oplossingen.

Kamerleden zijn net mensen. We zijn heel blij met ieder Kamerlid dat hard aan het werk is om de regering te controleren. Dankzij dit onderzoek hebben we ze alle 150 even kunnen wijzen op het cruciale belang van het goed bewaken van hun aandacht. En daardoor ook miljoenen andere mensen weer even stil laten staan bij het belang van hun aandacht.

Myndr is trots op dat resultaat, en blij dat we samen met andere partijen de bewustwording hebben kunnen vergroten rondom een thema dat zo’n belangrijke impact op ons leven kan hebben. 

De volgende stappen: help je mee?

Natuurlijk is al die aandacht voor Fractie Van Aandacht geweldig.

Maar structurele maatschappelijke verandering omtrent het belang van onze aandacht heb je niet in één stap veranderd. Want de waan van de dag dient zich alweer aan.

We beseffen ons dat dit een proces van de lange adem is. Myndr heeft daarom een mooi product voor thuis en voor scholen.

Ondertussen zullen we ervoor blijven strijden dat iedereen de baas blijft over de eigen aandacht. Ook in de Tweede Kamer. Wil je ons daarbij helpen? Stuur mij een mailtje, ik drink graag een kop koffie met je.

Meer weten?

Bekijk de campagnesite fractievanaandacht.nl
Lees onze motivatie om mee te doen