Abonneren
Word lid

Once IPON a time in Utrecht

Maarten Wolzak

Maarten Wolzak

Als start-up doe je heel erg veel dingen als bedrijf voor het eerst. Zo stonden we op 5 en 6 februari voor het eerst op een beurs. Ook nieuw was de doelgroep: basisscholen. Want we zijn de laatste weken hard bezig om onze knop ook geschikt voor scholen te maken, omdat we denken dat zowel leerkrachten als leerlingen gebaat zijn bij meer focus en meer rust in de klas.

Warm welkom

We stonden met ons bescheiden standje op het startup-plein van de IPON, een grote beurs voor innovatie in het onderwijs, die om de 2 jaar gehouden wordt in Jaarbeurs Utrecht. Extra spannend, want dit was de eerste keer dat we met myndr voor school naar buiten traden. Gelukkig waren de reacties erg enthousiast!

“Kan dat echt zo simpel?”, vroeg een leerkracht verbaasd, na het zien van de demo. “Dit geeft heel veel rust”, zei een andere, die meteen blij werd van het idee dat ze niet langer meer de schermpjes van haar leerlingen in de gaten hoefde te houden. “Dit is het beste dat ik op de beurs gezien heb”, zei zelfs een leerkracht die meteen zag wat zo’n knop in zijn klas zou kunnen brengen. 

“Kan dat echt zo simpel?”

Niet iedereen was meteen om

Sommige wuifden het probleem weg: “Ik kan op mijn scherm precies zien wat ze allemaal doen.” Maar zat de leerkracht dan de hele tijd via haar scherm de klas in de gaten te houden? Nee, natuurlijk liepen ze ook door de klas om leerlingen te helpen. Toen bleek de oplossing die ze had toch niet zo waterdicht en was het idee van afleiding voorkomen i.p.v. genezen interessanter dan gedacht.

Er waren leerkrachten en directies die zeiden dat het bij hen niet zo vaak voor kwam. Wel eens tijdens vrij werken. Tuurlijk, dat ging ten koste van tijd en aandacht, maar leerlingen moeten ook leren omgaan met de verleiding, was het tegenargument. Daarom kozen een aantal scholen bewust voor geen filtering. 

Wij zijn het eens dat leerlingen zelfdiscipline moeten leren, maar je gaat toch ook niet een TV en PlayStation op elk bureau zetten en vervolgens verwachten dat een leerling daar nooit aan gaat zitten? Dat is namelijk wel wat we van ze verwachten, als ze onverhinderd toegang hebben tot YouTube en online games.

Veel scholen zijn op zoek naar een slimme oplossing

Tijdens IPON hebben we twee dagen lang uitgebreid gesproken met allerlei leerkrachten, ict-ers, directieleden en toeleveranciers. Dat heeft ons heel erg geholpen om de praktijk nog beter te begrijpen. Het overgrote deel herkent dat internet een uitdaging vormt voor de focus in de klas en veel scholen hebben daar nog geen goedwerkende oplossing voor kunnen vinden. 

Leerkrachten, directies en ict-ers herkennen dat leerlingen afgeleid kunnen worden door delen van internet

Op dit moment is myndr voor school alleen voor PO scholen die werken met Chromebooks – want jong geleerd, is oud gedaan. Maar het is ons wel duidelijk dat MBO en VO ook om een dergelijke oplossing staan te springen. Dus we gaan zeker verder onderzoeken of we daar iets mee kunnen.

Kamerleden in de klas

Als laatste hebben we ook nog even gekeken of mensen iets over “Fractie van Aandacht” (onze actie over appende Kamerleden) hadden meegekregen. 70% van de ondervraagden had daar inderdaad iets in de media over gehoord en hun leerlingen waren het geheel met ons eens dat Kamerleden beter horen op te letten tijdens hun belangrijke werk. Meerdere leerkrachten hadden het gezamenlijk in de les besproken. En er was zelfs iemand die het in een toets had verwerkt. Leuk om de impact van zo’n actie in de praktijk te zien.

Tot de volgende keer maar weer

Al met al, een erg geslaagde beurs, vol mooie contacten en inspirerende conversaties. We kijken nu al uit naar IPON 2022!

En mocht je interesse hebben in myndr voor school, neem dan contact met ons op!