Abonneren
Word lid

Zorgen over veel gamen? Verleg je focus!

Maarten Wolzak

Maarten Wolzak

Foto van SCREEN POST via Unsplash

Laten we het even op een rijtje zetten wat een kind zoal doet in de week. Grof ingeschat van zomaar een gemiddelde havo-brugklasser:

  • Zo’n 23 uur naar school (± 940 uur per jaar / 40 weken / 5 dagen).
  • Laten we voor het gemak stellen dat er zo’n 70 uur geslapen moet worden. (scheelt per leeftijd, maar ala!)
  • Persoonlijke hygiëne? Uur per dag, 7 uur per week.
  • Sport en beweging? Hm, in deze leeftijdsgroep voldoen de minste mensen aan de beweegrichtlijnen. Nou ja, gemiddeld zou dat in ieder geval zo’n 10 uur moeten zijn.
  • Huiswerk. Dat verschilt nogal per persoon en per jaar. Vaak lees ik “als het een uur is is het veel” maar even vaak “2 tot 3 uur is hij/zij wel bezig hoor”. Laten we het afmaken op 1,5 per dag, 6 dagen = 9 uur per week. (Een zesje is ook een voldoende!)
  • Oh ja, er moet ook nog gegeten worden. Uur per dag = 7 uur.
  • Familiebezoek en gezinsuitjes? 4 uur per week.
  • Taken om te leren mee te helpen. Kamer opruimen, afwas(machine), tafeldekken, helpen met koken. Maak het af op 10 uur per week.

In totaal is een beginnende puber dan zo’n 140 uur per week kwijt aan de “vaste lasten” qua tijdsbesteding.

Blijft er nog, 24 x 7 = 168 uur, 140 aftrekken is, wacht effe, ja 28 uur, delen door hmpf, 7 dus euh ja, gemiddeld 4 uur per dag over voor vrienden, hobby, lezen, spelen & lummelen.

De richtlijnen voor beeldschermtijd, die overal op internet worden herhaald maar waarvan niet makkelijk een duidelijke bron is te vinden, geven maximaal 3 uur per dag aan voor kinderen van 12 jaar en ouder. Ervan uitgaand dat contact met vrienden ook veel online gebeurt, blijft er (in dat maximale geval) dus 1 uur per dag over voor hobby’s(?), lezen, rondhangen, klooien, vervelen, (live) kletsen, (live) ruziemaken en (live) lachen enzo.

Persoonlijk vind ik dat best wel weinig.

Tegelijk zijn er legio onderzoeken te vinden die een onuitputtelijke stroom van negatieve gevolgen van veel schermgebruik opdissen zoals bijvoorbeeld slechtere taalontwikkeling, verminderde motoriek functies, sociaal-emotionele achterstand, slechtere ogen, slechter slapen, meer overgewicht, meer depressie, achterblijvende hersenontwikkeling, problemen met ruggenwervels en hyperactiviteit.

(Er zijn mensen die hierbij gekscherend tegenwerpen dat “toen de stoomtrein kwam de mensen bang waren dat koeien zure melk zouden geven”. “Ha ha! Ja! Dat is ook zo!”
Alleen werd die melk niet zuur. Maar die ruggenwervels groeien wél scheef, die taalachterstand valt wél moeilijk in te halen, die brillenwinkels draaien wél overuren en die kinderen “scoren” wél steeds hogere BMI… )

Ik weet dat gamen an sich niet slecht voor je is. En ik weet ook dat als je met je team wins maakt, dat dat echt goed voor je is. Voor je sociale ontwikkeling, voor je zelfvertrouwen en voor je organisatorische skills.
Online worden bovendien vriendschappen voor het leven gesmeed en versterkt.

Maar als we die andere zaken niet op peil houden – bewegen, onderdeel uitmaken van een huishouden, fijn-motorische bezigheden (gewoon lekker met dingetjes klooien dus), lummelen en vervelen – dan kunnen daar hele vervelende gevolgen aan zitten.

Ja, gamen is ontzettend leuk! Maar zorg er wel voor dat je je ook blijft focussen op al die andere belangrijke dingen.


Vond je dit interessant? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en ontvang onregelmatig digitale survival-tips!