Gratis werkboek Dagje Uit!

Ga een dag offline met het gratis werkboek Dagje Uit!

1 op de 3 middelbare scholieren (sn)ap(p)t de hele dag door, ook tijdens de les

De digitale “vrijheid” van kinderen heeft hele nare bijwerkingen

In 2017 schreef psychologieprofessor Jean Twenge een vernietigend stuk in de Atlantic over social media en de gevolgen voor de Amerikaanse jeugd. Vier jaar later lijken we in Nederland dezelfde conclusies te kunnen trekken uit het Health Behaviour in School-aged Children (HBSC)-rapport dat afgelopen woensdag is gepresenteerd.

Welbevinden bij meisjes het meest maar ook bij jongens ging tussen 2017 en 2021 hard achteruit. Intensief en problematisch contact via social media nam in diezelfde periode juist sterk toe.

Er is in dit onderzoek geen oorzakelijk verband aangetoond tussen die twee maar dat gebeurde wel in een recent ander onderzoek.

Bijna 40% van middelbare scholieren merkt dat zij best vaak of heel vaak minder tijd besteden aan huiswerk door hun smartphone. Hoe ouder ze worden des te vaker gaat socialemediagebruik ten koste van hun huiswerk.

Maar ook op de basisschool wordt de situatie erger: 1 op de 6 basisscholieren heeft de hele dag door intensief contact via sociale media. 16 procent van de kinderen op de basisschool vind haar of zijn leven niet echt leuk. Vooral meisjes op de basisschool zijn de afgelopen vier jaar hun leven steeds minder leuk gaan vinden. 8 procent van de kinderen voelen zich meestal of altijd eenzaam. Dat is gemiddeld twee eenzame kinderen in elke klas. In diezelfde periode is problematisch socialemediagebruik onder meisjes op de basisschool meer dan verdubbeld. Het aantal meisjes dat meer dan 24 uur per week gamed is in die periode verviervoudigd. Ook onder de jongens is socialemediagebruik en gamen tussen 2017 en 2021 toegenomen.

Bron: Sociaal Cultureel Planbureau

Ga naar de bron

Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Myndr is de meest flexibele internetfilter voor in de klas. Als leerkracht bepaal jij waar de leerlingen online bij kunnen.

Vrijblijvende proefperiode