De leerkracht aan het stuur

Onderzoek

Door Maarten Wolzak — 19 juli 2021

In de NRC van 14 juli staat een artikel over een school in Deurne die besloot om mobieltjes uit te bannen. Die liggen van het eerste tot het laatste lesuur in de kluis. En binnen korte tijd hadden ze hun school weer “terug”: de kinderen chillen, kletsen, klieren en sporten weer in de pauzes.

Frankrijk verbood mobiele telefoons op middelbare scholen in 2018, Australië grotendeels in 2020, Engeland is er momenteel mee bezig. Meerdere onderzoeken*) op middelbare scholen in UK, Verenigde Staten, Australië, Spanje en België wijzen op een relatie tussen meer mobiel gebruik op school en slechtere resultaten. Vooral voor kinderen die al lager scoren op toetsen. Meer gebruik verkleint daarnaast de kans op academisch doorleren en vermeerdert de kans op cyber-bullying op school.

Onderzoek in de US laat zien dat ook het gebruik van laptops, juist voor kinderen die minder makkelijk leren, leidt tot slechtere resultaten.

Onderwijzen of coachen?

Toch kan dat ook echt anders. Een McKinsey onderzoek uit 2020 laat zien dat als de leerkracht de touwtjes in handen heeft, digitale middelen in de klas wel degelijk kunnen leiden tot verbeterde resultaten.

De leerkrachten van de school in Deurne kregen de kans om evidence-informed onderwijs toe te passen op het moment dat de school zich eigenlijk naar de gepersonaliseerd-leren trend wilde bewegen. Maar door de leerkracht juist het middelpunt van de klas te maken, en niet op afstand te zetten als coach, gingen de normering en de toetsresultaten flink omhoog.

De leerkracht als coach“, dat klinkt mooi. Maar door de leerling niet te onderwijzen maar te coachen gaat de thuissituatie van de leerling meer meetellen en daardoor wordt de kansenongelijkheid groter.

Bij Myndr geloven we in de leerkracht aan het stuur. Aanwezig en aanspreekbaar in de klas. Zodat er een veilige omgeving wordt geboden waarin elk kind gezien en gehoord wordt. Zonder onnodige afleiding.


*) onderzoeken naar relatie tussen mobiele telefoongebruik en schoolresultaten:
https://cep.lse.ac.uk/pubs/download/dp1350.pdf
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0927537116300136
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/03634523.2013.767917
https://www.erices.es/upload/workingpaper/99_99_0420.pdf
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/kykl.12214

Door Maarten van Myndr