Weten wat jullie leerlingen op school doen met internet? Gebruik Myndr via Basispoort!

Doe mij maar na

Over hoe je rolmodel schermen wordt. Het zelfstandig naamwoord, niet het werkwoord.
Tips & tools

Door Linda van Aalderen — 27 januari 2023

Leestijd: ongeveer 3 minuten

Deze blog is onderdeel van de serie Publicatie Digitalisering in het onderwijs. Lees alle blogs in deze serie

“Jongens en meisjessss…welkom allemaal. Alle smartphones mogen in de telefoontas. Oké, doe ze maar weg. Vergeet niet je notificaties uit te zetten. Dan mogen jullie vast inloggen op je Chromebook en dan wil ik graag beginnen. Iedereen ingelogd? Goed. We starten vandaag met… Jeroen, aandacht hier graag. Ja? Meyra, je kunt me niet horen met oordopjes in, doe ze maar even uit. We starten vandaag dus met… Ari, laat je scherm nu maar met rust, we gaan straks aan het werk. Oke, we gaan nu…” *pling* “Oh, wacht even jongens, even m’n geluid nog uitzetten.”

Hoe leerlingen omgaan met schermen, is niet alleen afhankelijk van de aantrekkingskracht van devices en online werken. Wat hun omgeving doet, speelt ook mee. Als leerkracht ben je onderdeel van die omgeving. Daarom kan het goed zijn te onderzoeken wat jij als leerkracht laat zien, als het gaat om hoe je met digitale middelen omgaat. We leggen uit waarom dat zo werkt en we geven tips.

Wat je doet, doet ertoe

Als leerkracht ben je niet alleen maar onderwijzer. Je bent veel meer. Zoals rolmodel. Leerlingen zien bij jou hoe je met elkaar omgaat, hoe dingen horen, welke regels er gelden, hoe je met situaties omgaat. Sommige leerlingen zullen jouw lessen en jouw gedrag nooit meer vergeten. Denk maar aan je eigen schooltijd, er zijn momenten of leerkrachten die je nog altijd bij je draagt. Die ene leerkracht die … of die ene keer dat … (vul zelf maar in ;).

Aan het werk

Misschien ken je dit: je leerlingen zijn achter een device aan het werk en je wilt tussendoor even iets uitleggen; dan zijn er altijd wel een paar leerlingen die je echt moet losweken van hun scherm. Dat is niet zo gek. Als je achter een scherm aan het werk bent, doet dat iets met je. Een device houdt namelijk je aandacht vast, waardoor je minder aanwezig bent. Wat bij leerlingen gebeurt, gebeurt ook bij jou: je aandacht is niet meer in de klas, maar in het scherm. Volgens Gertie Verreck van het BCL-instituut mis je dan signalen en ben je minder bereikbaar. Soms zijn leerkrachten zich hier echter niet bewust van. Ondertussen heeft het wel invloed op je leerlingen. Want hoe en hoeveel jij achter een scherm zit; hoe afhankelijk je je van een scherm maakt tijdens je werk; met dat alles geef je een boodschap af aan je leerlingen: zo doe je dat.

Genoeg gepreekt. Hier met die tips.

Oké. Komt-ie.

Tip 1: Denk na over hoe je je smartphone gebruikt op school

Hoezo? denk je misschien. Dat is best irritant, om daarop gewezen te worden. Eigenlijk hebben alle volwassenen daar moeite mee. Maar zonder kritische houding naar ons eigen gedrag, kunnen we moeilijk kritiek hebben op het gedrag van kinderen. Verreck is van mening dat “die smartphone van de leerkracht niet openlijk zichtbaar mag zijn. Die moet uit staan, echt weg zijn!” Waarom? Omdat wat je doet “heel besmettelijk” is. De boodschap die jij afgeeft met hoe je zelf met digitale middelen omgaat, bepaalt wat kinderen normaal gaan vinden. Verreck heeft het hierin over spiegelneuronen: leerlingen kopiëren niet alleen bepaald gedrag, maar ook het gevoel of de intentie achter dat gedrag. Dus als jij je smartphone erbij pakt omdat je nieuwsgierig bent of de oppas nog iets heeft laten horen, is dat wat je je leerlingen voorleeft: je kan prima even je nieuwsgierigheid volgen als je aan het werk bent. Als jij appt onder de les, vinden kinderen dat normaal. Als jij je mobiel pakt op het schoolplein, hoort dat er blijkbaar bij. Vraag jezelf dus eens af: wat doe ik nu en is dit wat ik wil uitdragen? 

Tip 2: Wees kritisch op schermtijd

De term schermtijd kennen we allemaal wel, maar lijkt op school geen rol te spelen. Dat is best raar, want mede daardoor zitten kinderen veel meer achter schermen dan geadviseerd wordt. Als leerkracht kun je leerlingen helpen keuzes te maken waar ze wel en niet hun schermtijd voor gebruiken, door zelf die keuzes voor te leven. Je kunt bijvoorbeeld nadenken over wanneer je een scherm inzet en daar stelling voor jezelf in innemen. Ook kun je kritisch zijn op wanneer je zelf achter je scherm zit onder lestijd.

lees verder onder deze leestip

Dat netflixen kun je wel weer vergeten

Volgens vele onderzoeken zitten kinderen veel langer achter een scherm dan de richtlijnen. Maar de tijd die kinderen op school op een device zitten wordt nergens genoemd. En dat zou wel moeten.

vervolg van het blog

Tip 3: Matig gebruik van meekijksoftware. 

Meekijksoftware kan ontzettend handig zijn. Maar er zit ook een nadeel aan. Dat zit ‘m weer in aandacht. Op het moment dat jij achter je eigen scherm in de gaten gaat houden wat leerlingen op hún schermen aan het doen zijn, ben je niet echt aanwezig in het lokaal. Het is belangrijk jezelf af te blijven vragen waar je aandacht is of dat is wat je leerlingen nodig hebben.

Wat vind jij?

Denk jij dat je eigen verhouding tot schermen invloed heeft op je leerlingen? Laat een reactie achter, we worden graag wijzer 🙂 

We interviewden Gertie Verreck voor onze publicatie over digitalisering in het onderwijs.

Door Linda van Myndr

Blogserie
Deze blog is onderdeel van de serie 'Publicatie Digitalisering in het onderwijs'.

Alle blogs in deze serie

Reacties

2 reacties op “Doe mij maar na”

  1. Pieter Batenburg schreef:

    Ik vind dit een werkelijk grenzeloos behoudende en ouderwetse visie op het onderwijs. De schrijver lijkt echt geen draad te begrijpen wat er met sommige programma’s zoals Lessonup mogelijk is. Het is de doodklap van het onderwijs. Behoudende leraren waar niets ooit van mag veranderen.

    • Linda van Aalderen schreef:

      Volgens mij zeg ik nergens dat digitale middelen niet in het onderwijs thuishoren. Het gaat erom dat je juist bij veranderingen wel kritisch blijft. Want nieuw wil niet zeggen dat het hoe dan ook alleen maar positieve elementen heeft. Nu er steeds meer geconstateerd wordt dat er ook negatieve effecten zijn van digitale middelen in de klas, is het zaak daarop te reageren. Bijvoorbeeld door te kijken hoe je eigen omgang daarmee is. Dat is niet behoudend, dat is juist toekomstgericht.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Probeer Myndr kosteloos uit

Je kunt de Myndr-switch 6 weken vrijblijvend proberen. In deze periode helpen we je om het internet op school veilig te reguleren. Meld je aan en je kunt gelijk beginnen!

Aanmelden proefperiode
  • Meteen beginnen
  • Geen aanpassingen op het netwerk
  • Geen kosten vooraf *

* Je ICT beheerder kan kosten in rekening brengen voor het installeren van de gratis Myndr plugin.

x

Myndr vrijblijvend proberen

Je kunt de Myndr-switch 6 weken proberen. Ben je tevreden? Dan schaf je de Switch aan en start je abonnement. Toch niet helemaal tevreden? Dan stuur je de Myndr-switch terug, zonder verdere verplichtingen!

Meer informatie
  • Video 1
  • Video 2
  • Video 3
  • Video 4
  • Video 5