Een mooie column in de Stentor. Renske Kruitbosch schrijft over de kracht van de fantasie en dat we kinderen daarin kunnen afremmen of juist stimuleren. Raad maar hoe:
https://www.destentor.nl/home/kinderen-moeten-spelen-maar-niet-op-een-ipad~ae7e8b46
Remco Pijpers van Kennisnet schrijft in de Volkskrant over dataveillance bij kinderen. En definieert daarbij vriendschap op social media als “een relatie tussen individuen en een reeks algoritmes in een commerciële technologische infrastructuur”
Leerkracht / onderzoeker Haitske de Visser herinnert ons eraan dat adaptieve technologie bar weinig met menselijkheid te maken heeft:
https://nivoz.nl/nl/ik-haat-snappet-juf
Mogelijk wordt die technologie binnenkort uitgerust met emotie-interpretatie. Intel is daar wel mee bezig, zij denken dat het goed is om de gemoedstoestand van leerlingen te laten “lezen” door software:
https://www.protocol.com/enterprise/emotion-ai-school-intel-edutech
Maar natuurlijk kan tech in de klas ook gewoon ontzetten leuk en goed zijn! Maar ga gedegen te werk als je kinderen wilt meenemen. Kennisnet verteld in 5 stappen hoe je tot evidence-based-education komt:
https://www.kennisnet.nl/hoe-experimenteert-u-met-innovatieve-technologie-in-het-onderwijs/
Je kunt de Myndr-switch 6 weken vrijblijvend proberen. In deze periode helpen we je om het internet op school veilig te reguleren. Meld je aan en je kunt gelijk beginnen!
* Je ICT beheerder kan kosten in rekening brengen voor het installeren van de gratis Myndr plugin.
Reacties