In een doos naar Parijs

Over open-ended play, emotion AI en bewijs-gebaseerde-educatie
Nieuws

Door Maarten Wolzak — 22 april 2022

Een mooie column in de Stentor. Renske Kruitbosch schrijft over de kracht van de fantasie en dat we kinderen daarin kunnen afremmen of juist stimuleren. Raad maar hoe:

https://www.destentor.nl/home/kinderen-moeten-spelen-maar-niet-op-een-ipad~ae7e8b46

Photo by Mike Cox on Unsplash

Remco Pijpers van Kennisnet schrijft in de Volkskrant over dataveillance bij kinderen. En definieert daarbij vriendschap op social media als “een relatie tussen individuen en een reeks algoritmes in een commerciële technologische infrastructuur”

https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/opinie-voorkom-dat-kinderen-slachtoffer-worden-van-datagedreven-wereld~bf6efc56/

Leerkracht / onderzoeker Haitske de Visser herinnert ons eraan dat adaptieve technologie bar weinig met menselijkheid te maken heeft:

https://nivoz.nl/nl/ik-haat-snappet-juf

Mogelijk wordt die technologie binnenkort uitgerust met emotie-interpretatie. Intel is daar wel mee bezig, zij denken dat het goed is om de gemoedstoestand van leerlingen te laten “lezen” door software:

https://www.protocol.com/enterprise/emotion-ai-school-intel-edutech

Maar natuurlijk kan tech in de klas ook gewoon ontzetten leuk en goed zijn! Maar ga gedegen te werk als je kinderen wilt meenemen. Kennisnet verteld in 5 stappen hoe je tot evidence-based-education komt:

https://www.kennisnet.nl/hoe-experimenteert-u-met-innovatieve-technologie-in-het-onderwijs/

Door Maarten van Myndr