Geheel vrijblijvend Myndr proberen? In een paar klikken geregeld!

Wel of geen smartphones op school?

Een discussie
Onderwijs

Door Linda van Aalderen — 14 april 2023

Leestijd: iets meer dan 3 minuten

Deze blog is onderdeel van de serie Publicatie Digitalisering in het onderwijs. Lees alle blogs in deze serie

Verbieden. Niet verbieden. De school laten beslissen. Wat moeten we met de smartphone op school? Een brede maatschappelijke discussie is momenteel gaande. Ministers, cabaretiers, programmamakers, ervaringsdeskundigen: allemaal onderzoeken ze het fenomeen en maken de balans op. Onder leerkrachten lijkt er een verdeeldheid te zijn. Alhoewel veel leerkrachten pleiten voor een smartphoneverbod, zijn er ook argumenten om smartphones wél in de school te houden. 

Zó zou je het gesprek hierover zomaar tegen kunnen komen:

Dinsdagochtend. 12.10 uur. Locatie: de personeelskamer. 

-Ik weet dat het eigenlijk niet mag, maar ik heb toch weer een mobiel afgepakt zonet.

– Van wie dan?

– Tobias.

– Oh ja, die kan er echt niet vanaf blijven.

– Ik vind eigenlijk dat we er iets mee moeten hoor. 

– Met smartphones? Waarom?

– Nou, ik zie ze steeds vaker in de klas. Ik vind dat maar niks. Tobias is echt niet de enige die er onder de les op zit. Ik ben er eigenlijk wel klaar mee om constant als een soort politieagent op te moeten treden.

– Nee, maar ja, wat wil je dan?

– Nou, van mij mogen ze er een verbod op invoeren. 

– Echt? Dat gaat niet lukken. 

– Waarom niet?

– Omdat ouders willen dat hun kinderen bereikbaar zijn.

– Ja, maar dat zijn ze toch? Ze kunnen de school toch bellen!

– Maar dat is niet direct. En trouwens, verbieden is helemaal niet handig. Dan leren ze niets. 

– Hoezo, leren ze niets?

– Nou, ze moeten leren er goed mee om te gaan.

– Ja, maar moet dat op school? Goed ermee omgaan betekent niet dat ze overal moeten zijn. Op school worden leerlingen er alleen maar door afgeleid.

– Ik vind het juist leuk ze in de les te gebruiken, hoor. Dan zijn ze superbetrokken! Met Kahoot antwoord geven vinden ze veel leuker. Bij aardrijkskunde heb ik ze dan echt actief aan het meedoen.

– Het is gewoon te veel. Ze zitten maar op die smartphones de hele dag, en dan ook nog gamen en tv erbij. Wat doen ze nou buiten schermen om? 

– Je overdrijft. Ze doen heel veel daarbuiten. Sporten, spelen…

– Ja, maar ik zie dat ze minder sociale dingen doen. Als je in de pauze op het bovenbouwplein loopt, zitten er toch altijd een aantal met hun mobiel. En bij sport net zo. En onder de les dus ook. Ik vind dat je grenzen moet aangeven. Kinderen voelen die grenzen niet. Die worden constant verleid door al die pings en likes en kunnen er niet mee stoppen uit zichzelf. Dat is toch bekend? Dat smartphones expres verslavend worden gemaakt? 

– Je kunt ze toch niet meer wegdenken? Jij wil gewoon terug in de tijd.

– Helemaal niet, maar ik maak me gewoon zorgen over dat constante mobielgebruik.

– Ik vind dat je er wel erg de negatieve kant van benadrukt.

– Ik las anders laatst van een middelbare school waar ze geen smartphones meer toestaan. De leerprestaties gingen daar mooi wel omhoog

– Nou, als ze op school mobieltjes zouden verbieden, zou ik daar echt niet aan meedoen. Ik vind het zelf ook handig dat ik tussendoor even de kinderopvang kan appen.

– App jij onder de les?

– Ja, tuurlijk! 

lees verder onder deze leestips

‘Blokkeer jij websites? Vertrouw je je leerlingen soms niet?’

Websites blokkeren, is dat nou wel zo’n goed idee? Er zijn meerdere redenen te bedenken waarom kinderen op heel het internet moeten kunnen. Benieuwd waarom wij juist voor het filteren van internet zijn? Dan is dit blog voor jou.

Meekijksoftware. Een veelgebruikte maar dubieuze oplossing voor afleiding op internet. 

Raken je leerlingen afgeleid tijdens online werken? Standaard wordt meekijksoftware als oplossing aangeboden. Maar wat doen deze programma’s eigenlijk?

Doe de smartphonechallenge met je leerlingen! 

Zijn jouw leerlingen veel tijd kwijt aan hun smartphone? En hoe zit dat eigenlijk met jezelf? Breng het in kaart met deze challenge en ga de uitdaging aan jullie tijd meer te gebruiken zoals jullie zelf willen!

vervolg van het blog

Waar gaat het nou éigenlijk over?

De smartphonediscussie gaat over twee punten: Hoort het mobieltje thuis in de klas? En: moet de politiek scholen wel een eventueel smartphoneverbod opleggen?

De eerste kwestie

Vanuit de kennis in onze publicatie over digitalisering in de klas, komen drie vragen naar voren die kunnen helpen bij het bepalen van een standpunt hierover:

  1. Is het een wetenschappelijk/didactisch onderbouwd leermiddel?
  2. Past wat je ermee wil doen in de les bij het doel dat je wil bereiken?
  3. Wat is de invloed ervan op de schermtijd? Lees vooral verder over waarom schermtijd zo belangrijk is.

De tweede kwestie

Een antwoord op politieke kwesties vinden we hier niet op z’n plek. Maar ter overweging het volgende: welke plek digitale middelen ook hebben in je school, het staat of valt met wat voor beleid je daarover hebt. Zonder duidelijk beleid, nemen de negatieve effecten ervan de overhand. Ook een eventueel smartphoneverbod als maatregel op zich heeft bedding nodig. Je zou kunnen zeggen dat een los smartphoneverbod niet bestaat. Want smartphones zijn onderdeel van een veel groter fenomeen: digitalisering. En inmiddels is duidelijk dat dat als geheel een goede aanpak nodig heeft, vooral in het onderwijs.

Lees onze publicatie voor diepgaande info over dit onderwerp.


Door Linda van Myndr

Blogserie
Deze blog is onderdeel van de serie 'Publicatie Digitalisering in het onderwijs'.

Alle blogs in deze serie

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

  • Video 1
  • Video 2
  • Video 3
  • Video 4
  • Video 5