Geheel vrijblijvend Myndr proberen? In een paar klikken geregeld!

5 tips voor mediawijs ICT-beleid in het primair onderwijs

Mediawijsheid

Door Linda van Aalderen — 8 september 2023

Leestijd: iets meer dan 4 minuten

Er is al jaren iets aan de hand met ict’ers. Een verschuiving. Een taakverandering. Een verbreding. 

Hoe je het ook noemt, elke ict’er merkt dat zijn (of haar) taak allang niet meer ophoudt bij het instellen van laptops.

De ict’er van nu beweegt zich steeds meer richting het onderwijs zelf. Voor de meesten zal dat niet vreemd aanvoelen, omdat veel ict’ers ook voor de klas staan. Het betekent echter wel dat de kennis en vaardigheden die je nodig hebt verbreden. Van technische kennis tot de didactische mogelijkheden van digitale middelen. Van probleemoplossende taken naar coachende. En van uitvoerend naar implementerend. 

Die verbreding betekent natuurlijk dat je meer te doen hebt als ict’er. Daar komt bij dat het niet altijd makkelijk is de voortdurende veranderingen bij te houden. De digitale wereld en onze visie daarop blijven flink in beweging. Momenteel is er veel aandacht voor bewustwording. Het recente mobielbeleid en het invoeren van het normenkader zijn hier voorbeelden van. Ook wordt er al langere tijd gewerkt aan het opnemen van digitale geletterdheid in het curriculum. Het is slim je ict-beleid aan te passen aan deze trend. Zo creëer je bedding voor mediawijsheid en verantwoord omgaan met internet op school. 

Hoe je dat doet? We geven je 5 tips.

5 tips voor een mediawijs ict-beleid

  1. Bepaal het nulpunt

Er kan op school verschil zijn in hoe leerkrachten met digitale middelen omgaan. De een loopt ermee weg, de ander gooit ze het liefst in de prullenbak. Daar kun je wat van vinden, maar het beste is om het eens in kaart te brengen. Waar sta je als school eigenlijk? 

Vandaaruit kun je kijken welke behoeften er zijn. Maak het inzichtelijk en schrijf eens op wat voor middelen jullie momenteel inzetten en of iedereen daarmee uit de voeten kan. 

Vragen die je kunt stellen zijn: Is er op dit moment nog extra kennis of vaardigheden nodig om de leerlingen te onderwijzen met de middelen die we in huis hebben? Kan elke leerkracht simpele problemen met de laptops of het digibord oplossen? Kunnen leerlingen allemaal zonder problemen met de digitale methodes aan het werk? Weet iedereen hoe je online op een veilige manier te werk gaat? 

Als je gebruik maakt van het hele internetterrein, dan moet iedereen de juiste bagage hebben om er ‘rond te lopen’. Vergeet hierbij ook jezelf niet. Als ict’er heb je eigenlijk doorlopend ruimte voor scholing nodig, of in ieder geval tijd om de constante ontwikkelingen te volgen. 

Tips: 

  • Mediawijze leraren: stappenplan om je eigen mediawijsheid in kaart te brengen en vervolgstappen te nemen
  • Mediawijsheid Meter: een scan van hoe het ervoor staat met mediawijsheid op jouw school

Leestip:

lees verder onder deze leestip

Media-empowerment

Met Media Empowerment leren kinderen regie te nemen over wat digitale media met hen doet. En dat is nodig om écht mediawijs te worden.

vervolg van het blog

  1. Zet de koers

Wat wil je als school eigenlijk met digitale middelen? Welke koers wil je varen? En hoe doe je dit verantwoord? Wil je voorop lopen met digitale ontwikkelingen? Of ben je juist terughoudend? Het is goed om hierover met elkaar in gesprek te gaan. Aan de hand van jullie gekozen koers kun je als ict’er vervolgens makkelijker beslissingen nemen. Uiteraard is het belangrijk dat deze visie op digitale middelen aansluit bij de waarden van jullie school.

Tip:

  • Teamwerk: een verzameling sessies om met je team vorm te geven aan digitale geletterdheid in de school

Leestip:

lees verder onder deze leestip

Digitale zwemles op school

Wie leert kinderen eigenlijk goed omgaan met digitale middelen? Ondanks het al volle programma adviseert Marije Lagendijk scholen om mediawijsheid een vaste plek in het onderwijs te geven.

vervolg van het blog

  1. Maak het naar wens

Online werken brengt een aantal nadelen met zich mee. Daar is niet iedereen zich altijd van bewust, of het wordt gezien als ‘dat hoort er nou eenmaal bij’. 

Breng eens in kaart wat er in de klassen gebeurt. Als leerkrachten écht konden bepalen hoe online werken eruit zou zien, wat zou er dan juist wel of niet bijhoren?

Heb je een Myndr-switch, dan kun je in het dashboard makkelijk traceren waar de digitale knelpunten in elke klas liggen. Waar worden leerlingen door afgeleid? Wat triggert ze?

Denk na over of de online omgeving zoals die nu is ingericht ondersteunend is voor het leren van kinderen of dat er hinderende elementen zijn. Stel bijvoorbeeld de Chromebooks van leerlingen slim in, zodat ze niet doorlopend afgeleid worden. Je kunt ook een internetfilter overwegen, om de meest storende elementen van internet het leren niet te laten dwarsbomen. 

Leestip:

  1. Optimaliseer de taakverdeling

Voor veel ict’ers is het takenpakket de afgelopen jaren uitgebreid. Maar misschien is het ondertussen wel té veel. Zorg in dat geval dat je samen helder maakt wie waarvoor benaderbaar is. Bepaal welke taken leerkrachten eigenlijk wel zelf kunnen (leren). Of overweeg het benoemen van een iCoach of een ict-team van leerlingen om taken van de ict’er te verminderen. Als het duidelijk is wie voor welke taken aanspreekbaar is, kunnen er veel makkelijker doordachte beslissingen genomen worden. En dat komt uiteindelijk iedereen ten goede. Houd hierbij de opgestelde visie in de gaten, zodat je allemaal weet waar je het voor doet.

Leestip:

lees verder onder deze leestip

Dat is luxe! Een extra onderwijsassistent voor Digitale Geletterdheid

“We zijn continue bezig de kinderen bewust te maken van de gevaren en de idealen van internet.”

vervolg van het blog

5.  Maak het jezelf gemakkelijk

Direct een goede basis neerzetten? Probeer 6 weken de Myndr-switch. Daarmee krijgt de leerkracht regie over internet. Met de Myndr-switch kan de leerkracht namelijk elk moment bepalen wat van internet bereikbaar moet zijn en wat niet. Daarmee heb je in één keer geregeld dat de online leeromgeving veiliger, overzichtelijker en minder afleidend is en dat de leerkracht daardoor minder werk heeft aan online brandjes blussen.

Standaard geen afleidende advertenties en pop-ups. Geen 18+, malware en phishing. En vooral: de leerkracht zet alleen dat van internet open dat nodig is voor de les. Internet wordt dan een didactische tool, in plaats van een vrijspeelplaats. Dat op internet letterlijk alles te vinden is, is boeiend en handig, maar niet (altijd) onder les.

Regel het meteen:

https://www.myndr.nl/nl/school/proefperiode/

Door Linda van Myndr

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

  • Video 1
  • Video 2
  • Video 3
  • Video 4
  • Video 5