‘StukTV!’
‘Checkpoint!’
‘Meisje Djamila!’
‘Freek in het Wild!’
‘Klokhuis!’
Ideeën genoeg als je je leerlingen vraagt wat ze graag willen tijdens de lunch. En als ze eerder klaar zijn met hun rekentaak, dan weten ze ook wel een paar games te bedenken om even wat tijd op te vullen.
En: waarom niet? Het zijn van die momenten dat een filmpje of online spelletje een prima oplossing lijkt.
Maar dat is niet zo.
3 redenen waarom je gaatjes beter niet kan vullen met schermen
We weten allemaal dat kinderen veel tijd achter schermen doorbrengen. Wat niet iedereen weet is dat er voor elke leeftijd een aanbevolen maximale schermtijd is. En dat veel kinderen hier structureel overheen zitten. Door kinderen op ‘verloren’ momentjes achter een scherm te zetten, loopt hun schermtijd eigenlijk onnodig op. Je helpt je leerlingen door ze alleen achter een scherm te laten werken als dat nodig is voor de taak die ze te doen hebben.
Verder leer je kinderen dit soort momenten ‘op te lossen’ met een scherm. Voor een keer is dat geen probleem. Maar als dit op school (en thuis!) structureel gebeurt, dan wordt dit hun automatische oplossing. Bij verveling. Aan tafel. Bij onrust. Als ze moeten wachten. Als een sociaal contact wat stroef loopt. Je ziet het om je heen: iedereen pakt dan een device en klaar is kees.
lees verder onder deze leestip
vervolg van het blog
En dat draagt bij aan de derde reden: een kind komt zo niet meer tot rust. Want voor je hersenen is een scherm geen rust. Het zijn constante prikkels. Een brein moet echter geregeld archiveren om normaal te functioneren. Vullen we elk gaatje met een prikkel (zoals schermen) dan kan het brein deze functie niet vervullen. Dit leidt o.a. tot vermoeidheid en concentratieproblemen.
Maar wat doe je dan?
De meeste leerkrachten geven twee situaties aan waarin de leerlingen een filmpje of game aan mogen zetten: tijdens de lunch én als een leerling eerder klaar is dan de rest. Hoe kun je die momenten invulling geven zonder scherm?
De lunch
Volgens onderzoekers ervaren kinderen de lunch het meest positief in een rustige omgeving met een sociaal prettige sfeer. Rust faciliteer je natuurlijk prima met een scherm, maar daar staat het risico van mindless eating tegenover: de aandacht van het kind kan maar op één plek tegelijk zijn. Een filmpje wint die aandacht van het eten. Je leerling gaat dan onbewust eten. Het voelt dan niet meer wanneer het genoeg heeft en kan dan meer of juist minder gaan eten dan het nodig heeft. Op latere leeftijd kan dit leiden tot gewichtsproblemen.
Maar wat doe je dan tijdens de lunch? 5 tips!
Een leerling die eerder klaar is
Veel leerkrachten geven verdieping aan een leerling die eerder klaar is. Maar dat heb je niet altijd klaarliggen. Of er is net te weinig tijd voor een verdiepende opdracht. Verdieping kan echter ook op andere manieren. Bovendien kun je er ook voor kiezen een leerling even een brein-rust-momentje te geven. Zo kan het zojuist geleerde op een andere manier verwerkt worden.
Hoe dan? Alweer 5 tips!
Nog meer ideeën? Zet ze in de comments hieronder!
Je kunt de Myndr-switch 6 weken vrijblijvend proberen. In deze periode helpen we je om het internet op school veilig te reguleren. Meld je aan en je kunt gelijk beginnen!
* Je ICT beheerder kan kosten in rekening brengen voor het installeren van de gratis Myndr plugin.
Of een podcast! Op https://kinderpodcasts.nl staan heel veel leuke audioverhalen voor thuis én in de klas.
Aanvulling: Leg een legpuzzel op een tafel achterin de klas. Kinderen die eerder klaar zijn, mogen even puzzelen. Het leuke is dat als er meerdere leerlingen tegelijk eerder klaar zijn, ze samen aan de puzzel kunnen werken. Wel minstens 1000 stukjes 😉