Gratis werkboek Dagje Uit!

Ga een dag offline met het gratis werkboek Dagje Uit!

Basisschoolkinderen zien tienduizenden online advertenties op school

Nieuws

Door Maarten Wolzak

In 2 van de 5 klassen zijn jaarlijks meer dan 25.000 advertenties te zien tijdens de les. In sommige klassen telt dat in een jaar op tot zelfs meer dan 5 miljoen banners. In ruim een derde van de klassen is elke dag wel een kind aan het gamen. In een kwart van de klassen doen leerlingen dat zelfs vaker dan 10 keer op een dag. Social media wordt in 44% van de klassen elke dag wel eens bezocht en in 3% van de basisschoolklassen wordt dagelijks geprobeerd een 18+ site te bezoeken. Dat zijn een aantal, nou, toch op zijn minst verrassende uitkomsten uit metingen die we sinds kort doen.

In ruim een derde (36%) van de Nederlandse basisschoolklassen wordt dagelijks online gegamed.

We hoeven jou als onderwijsprofessional waarschijnlijk niet te vertellen dat basisschoolvakken steeds vaker via internet gedaan worden. En waarschijnlijk weet jij als leerkracht ook wel dat leerlingen ook andere websites bezoeken tijdens de les. Op die andere sites staan vaak veel advertenties. We horen regelmatig dat leerlingen “best weten dat ze niet op banners mogen klikken”. Maar hoe vaak zien zij die banners eigenlijk? En hoeveel andere afleiding komen de leerlingen nu eigenlijk precies tegen? Die vraag kregen we regelmatig te horen van ICT-coördinatoren, schoolleiders en leerkrachten. Daar zijn we mee aan de slag gegaan. Natuurlijk wel met onze standpunten in het hoofd: Dus rekening houdend met de privacy van de leerlingen en dus zonder te kunnen zien welke sites er bezocht of opgevraagd worden!

Turven

Door de Myndr extensie te laten turven in welke categorie elke opgevraagde pagina valt kunnen we niet zien naar welke websites de kinderen willen. En door die telling vervolgens naar onze servers te sturen met als enige identificatie een klascode kunnen we ook niet zien wie die leerlingen zijn. Maar met die anonieme gegevens kunnen we de leerkracht wel een beeld schetsen van hoe mediawijs de leerlingen op hun schermpjes bezig zijn. Dus zonder ook maar iets van een link naar de kinderen te gebruiken. Op die manier turfden we in een proef-groep van circa 140 klassen in de eerste drie weken van maart. En dat was best schrikken! Mede omdat er onder de 7,9 miljoen opgevraagde pagina’s 2,8 miljoen advertenties waren!

Advertenties op webpagina’s worden geladen in een “frame”, als een aparte pagina. Daarom wordt die banner door ons geturfd als een hele pagina. Je zou kunnen betwisten of dat zo moet omdat er vaak meerdere banners op 1 pagina staan terwijl andere pagina’s geen enkele banner vertonen. Wij hebben het op deze manier gedaan omdat het wel duidelijk maakt hoeveel advertenties er getoond worden.

Het mooie is dat Myndr advertenties blokkeert dus dat hebben we de kinderen in ieder geval bespaard! Maar in diezelfde periode werd er ook bijna 220.000 keer een online game opgevraagd, bijna 32.000 keer naar social media gesurfd en 350(!) keer geprobeerd een 18+ site te bezoeken. Als dit ook maar een beetje representatief is voor wat er met de laptops op basisscholen gedaan wordt, en dat is best een grote als want wij zijn geen statistici, dan verdient dat wat ons betreft een écht onderzoek!

Achterstand

Veel kinderen hebben een leerachterstand en elke dag werken duizenden juffen en meesters keihard om die kinderen weer “mee” te krijgen en te motiveren. Maar ondertussen leiden advertenties in 87% van de klassen dagelijks de aandacht af. Video sites doen dat dagelijks in 46%, social-media in 44% en online games in 36%van de klassen!

Op school moeten kinderen leren hun concentratievermogen op te bouwen maar in plaats daarvan lijken ze stiekem door grote tech-reuzen klaargestoomd te worden voor een volledig afgeleid leven.

Multitasken

Kinderen zien er zelf vaak geen kwaad in dat ze andere sites te bezoeken onder de les. Ze denken dat ze goed zijn in multitasken en best even een spelletje kunnen doen terwijl “die saaie stof” wordt behandeld. Maar mensen kunnen niet “multitasken”. Wat er wel gebeurt is dat zij zich slechter focussen, meer fouten maken en uiteindelijk trager werken door dat constante schakelen. Bovendien heb je, om nieuwe dingen te leren, een zekere mate van concentratie nodig. Veel heen en weer schakelen vermindert het concentratievermogen. Zo kan al die afleiding de leerachterstand juist verder vergroten.

In een kwart van de Nederlandse basisschoolklassen wordt dagelijks meer dan 10x video’s gekeken.

Verder onderzoek nodig

Wij zijn geen onderzoekers, daarom legden we onze bevindingen voor aan Dr. E. Rozendaal, Professor Communicatie en Gedragswetenschappen, Universitair Hoofddocent aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en specialist in de effecten van reclame op kinderen. Zij geeft aan dat “Deze cijfers geven aan dat het van belang is om verder te onderzoeken wat zo’n mate van blootstelling doet met de leerlingen”.

Voor- en nadelen van digitaal onderwijs

Digitale leerstof kan kinderen helpen om sneller en beter te leren. Dat draagt bij aan het wegwerken van een achterstand. En, laten we eerlijk zijn, daarnaast is er online veel goede informatie te vinden die bijdraagt aan een rijke leeromgeving voor kinderen. Maar daar staat helaas wel tegenover dat internet ook juist een enorme bron van veel afleiding is. Waar leerlingen daadwerkelijk veel last van hebben. Door deze unieke inkijk op de laptops in de klas beginnen we door te krijgen hoeveel de kinderen echt afgeleid worden bij het gebruik van internet onder schooltijd. We helpen scholen graag om daar bewust mee om te gaan. En we pleiten ervoor dat zij, samen met hun leerlingen, een goede balans leren vinden tussen de voor- en nadelen van internet. Soms met alle mogelijkheden die het internet biedt; vaker met een sterke focus door het beperken van die mogelijkheden.


Download ons persbericht hier.

Wil je meer weten over onze metingen? Of wil verder praten over wat je kunt doen om leerlingen onafgeleid hun werk te laten doen? Neem dan contact met ons op.

Ben je overtuigd en wil je direct iets doen? Vraag nu een proefperiode aan en merk direct wat Myndr doet.

Door Maarten van Myndr

Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Probeer Myndr kosteloos uit

Proefperiode van 6 weken, daarna eenmalige aanschaf + maandelijkse kosten

Gratis proefperiode
  • Vandaag aanvragen, morgen beginnen
  • Geen aanpassingen op het netwerk
  • Geen kosten vooraf