Weten wat jullie leerlingen op school doen met internet? Gebruik Myndr via Basispoort!

Mentale weerbaarheid online

Tips en oefeningen om je leerlingen mentaal te ondersteunen
Onderwijs

Door Linda van Aalderen — 16 mei 2025

Leestijd: circa 4 minuten

Kinderen en mentale klachten. Je zou willen dat die combinatie niet bestaat. Maar helaas komt het steeds vaker voor.  Al in groep vijf zijn er kinderen die mentale problemen melden. Kinderen met een burn-out, depressieve gevoelens of grote vermoeidheid, ze vormen geen uitzondering. 

Druk!

Een van de belangrijkste oorzaken van stress bij kinderen is prestatiedruk. Kinderen rapporteren vooral druk door school en de online wereld. Hoe komt het eigenlijk dat de online wereld druk veroorzaakt en wat hun je hier op school aan doen?

Deze aspecten van de online wereld zorgen voor druk

De online wereld biedt veel voordelen, maar er zitten ook kanten aan die voor onrust en druk zorgen bij kinderen:

  • Hoge normen. Op social media zien kinderen influencers die hun perfecte leven laten zien. Dit wordt als norm gepresenteerd. Het is echter een abnormale norm. Kinderen denken dat ze hieraan moeten voldoen. Dat is echter (praktisch) onhaalbaar.
  • Vergelijken. Kinderen gaan zichzelf vergelijken met anderen op social media of YouTube. En zijn dan altijd de mindere van de twee. Bijvoorbeeld: omdat iedereen er op online foto’s op z’n gunstigst opstaat, de mooiste outfits aanheeft en filters gebruikt om een mooi plaatje te maken, steekt je spiegelbeeld in de badkamerspiegel altijd maar bleekjes af. Je bent dus nooit zo mooi als zij. Of zo grappig. Of succesvol. Of dun. Of handig.
  • Druk om te posten. Kinderen die actief zijn op social media ervaren druk om te posten. Vooral Snapchat oefent veel druk uit, omdat er een tijdslimiet is waarop je gereageerd moet hebben. Maar ook andere social media doen je geloven dat je regelmatig moet posten om niet buiten de boot te vallen. 
  • Afrekencultuur. Negatieve comments zijn makkelijk gemaakt. Onder posts zie je soms de meest nare reacties voorbij komen. Dingen die je in het dagelijks leven niet zomaar zou zeggen. Als je zelf post, is er altijd het risico dat je afgekraakt wordt. Dat geeft druk en spanning: de post moet echt leuk zijn. 
  • Het stopt niet. Er is bijna geen moment van rust meer. Kinderen zijn de hele dag in de weer. School, sport, socials, tv-kijken, gamen. Dat laatste lijkt misschien ontspanning, maar voor het brein is het inspanning. Daardoor raken kinderen overbelast. Er is geen ruimte voor het brein om op adem te komen.
  • Verminderd concentratievermogen. Door de online wereld zijn we erg snel afgeleid. Dit zorgt ervoor dat we ons minder goed kunnen concentreren. En dat heeft weer invloed op leren. Als je je niet goed kan concentreren, wordt leren lastiger. Dit geeft druk, omdat kinderen voelen dat het ze niet -of minder goed- lukt, terwijl het wel van ze verwacht wordt. 

De druk veroorzaakt onzekerheid. Een gevoel van tekortkomen: ik ben niet goed genoeg op school, ik ben niet zo knap en succesvol als anderen en ik moet blijven posten anders doe ik niet meer mee. De lat komt onredelijk hoog te liggen. Kinderen gaan zichzelf overbelasten om aan alles te voldoen. Dit kan leiden tot depressie, angst, perfectionisme, slaapstoornissen, eetstoornissen en fysieke klachten.

lees verder onder deze leestip

Wat is gezond online?

Over waarom kinderen geholpen zijn als we online grenzen voor ze bepalen.

vervolg van het blog

lees verder onder deze leestip

Mediawijsheid is dus echt niet mijn ding

Mediawijsheid krijgt een steeds grotere rol in het onderwijs. Maar wat als je daar nou niet zoveel mee hebt?

vervolg van het blog

lees verder onder deze leestip

‘Hè? Zit jij niet op social media?! Waarom dan niet?’

We vinden het de gewoonste zaak van de wereld dat kinderen op social media zitten. Maar dat is het niet. En het wordt steeds duidelijker waarom niet.

vervolg van het blog

Hoe kun je zorgen dat de online wereld minder mentale belasting veroorzaakt? Tips!

  • Maak mentale gezondheid bespreekbaar. Op mentale problemen rust nog altijd een soort taboe. Je hebt het er niet zomaar over. Dat is echter wel dé manier om problemen te traceren. Ga in gesprek over wat er online gebeurt en wat voor invloed kinderen daarvan ervaren. 
  • Verminder de druk door kinderen te leren dat ze keuzes hebben. Ze hoeven niets te doen of kijken wat ze eigenlijk niet willen. Social media is er oorspronkelijk om te verbinden en plezier te hebben samen. Je kunt leren keuzes te maken, zodat je dat leuke en leerzame stuk meer ruimte geeft en het nare minder. Hoe? Dat lees in je in dit blog over media-empowerment. 
  • Laat zien dat online heel veel nep is. Veel bestaat niet of geeft een vertekend beeld. Waarom zou je willen voldoen aan iets waar (bijna) niemand aan voldoet? Een paar onderwerpen om te bespreken:
    • De meeste foto’s zijn niet echt maar hebben een filter.
    • Influencers laten alleen maar het succesvolle stukje van zichzelf zien, maar dat is nooit de hele waarheid.
    • Veel nieuws is nep, of zo gemaakt dat het je stuurt in hoe je denkt. Het is zelden neutraal. 
    • Algoritmes zorgen ervoor dat je telkens hetzelfde te zien krijgt, en de herhaling maakt dat je denkt dat het wel waar moet zijn. Een algoritme is een spiegel: het bevestigt hoe jij jezelf of de wereld ziet. Het nare is dat het het vervolgens steeds extremer maakt om je op het platform te houden. Dat is dus niet reëel! 
    • Veel mensen die met adviezen komen, zijn geen experts. Ze weten dus helemaal niet genoeg om anderen advies te kunnen geven. Zelfs als het voor henzelf werkt, wil dat niet zeggen dat ze weten of het ook goed is voor een ander.
    • Veel beeld is gemaakt door AI, en die mensen of plaatsen bestaan dus niet eens.
  • Zet in op bevestiging in plaats van veroordeling. Benoem in de klas steeds wat goed gaat en niet wat niet goed gaat. Kinderen worden online de hele tijd geconfronteerd met waar ze niet aan voldoen. Dat hoeft in de klas niet door te gaan. Laat ze ervaren dat ze goed zijn zoals ze zijn en dat ze stap voor stap mogen leren. Wat jij hierin tegen ze zegt wordt deel van hun innerlijke stem. 

Drie oefeningen om het leuk te maken!

  • Introduceer Het Online Weerbericht

Maak wekelijks een kwartiertje vrij om het te hebben over wat er die week online is gebeurd. Vraag de leerlingen of ze iets leuks hebben meegemaakt of iets vervelends. Zo geef je ruimte aan ervaringen en zien leerlingen dat iedereen van alles meemaakt. Door het bespreekbaar te maken hoeven ze er niet alleen mee te dealen. 

  • Plan een Complimentendouche

Laat kinderen ervaren dat ze geweldig zijn zoals ze zijn. Ze hebben enorm veel in huis! Laat de kinderen omstebeurt voorin de klas staan of zitten op een stoel. De andere leerlingen zeggen omstebeurt iets wat ze leuk vinden aan deze leerling. Doe als leerkracht ook mee. Het mag van alles zijn. De leerling voorin hoeft nergens op te reageren. Hij mag gewoon ontvangen. Let op: voor deze oefening moet de basisveiligheid gegarandeerd zijn. 

  • Doe geregeld niets

Laat kinderen geregeld 5 minuten helemaal niets doen. Ze mogen voor zich uit staren, mijmeren, liggen. Als het kan, doe het dan buiten. Laat ze daarna hun ervaringen delen. Je zult versteld staan wat even niets doen teweeg brengt. Vaak moeten leerlingen er in het begin aan wennen, maar al snel zullen ze erom vragen. 

Door Linda van Myndr

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Probeer Myndr kosteloos uit

Je kunt met Myndr vrijblijvend uitvinden wat jullie leerlingen werkelijk online doen en hoe je dat in banen kunt leiden. In deze proefperiode helpen we je om het internet op school veilig te reguleren. Meld je aan en je kunt gelijk beginnen!

Aanmelden proefperiode
  • Meteen beginnen
  • Geen aanpassingen op het netwerk
  • Geen kosten vooraf *

* Je ICT beheerder kan kosten in rekening brengen voor het installeren van de gratis Myndr plugin.

x

Myndr vrijblijvend proberen

Je kunt de Myndr-switch 6 weken proberen. Ben je tevreden? Dan schaf je de Switch aan en start je abonnement. Toch niet helemaal tevreden? Dan stuur je de Myndr-switch terug, zonder verdere verplichtingen!

Meer informatie
  • Video 1
  • Video 2
  • Video 3
  • Video 4
  • Video 5