Wat leerkrachten tegenkomen als ze met internet werken

Nieuws

Door Linda van Aalderen — 28 oktober 2021

Een tijdje geleden hebben we een onderzoek gedaan onder leerkrachten in het basisonderwijs, om na te gaan wat zij zoal ervaren als het gaat om internet in de klas. Komen ze daarin problemen tegen of valt dat reuze mee? We namen een enquête af onder een groep leerkrachten. Die groep was uiteindelijk minder groot dan we van te voren hadden gehoopt (67 deelnemers), maar er kwamen wél een aantal opvallende dingen uit naar voren.

Rondsurfen

Zo geeft 4 van de 5 leerkrachten aan vaak in de gaten te moeten houden wat hun leerlingen online aan het doen zijn onder de les. Ook komt het geregeld voor dat leerlingen online ergens anders zijn dan afgesproken (bij 75% van de ondervraagden in de afgelopen 2 maanden). ‘Een jongen was niet met rekenopdrachten bezig, maar filmpjes op YouTube aan het kijken’, zegt een leerkracht. ‘Ze zijn niet gericht op hun taak, maar op surfen’, geeft een ander aan. Eén leerkracht verwoordde het zo: ‘Internet is te groot voor kinderen. Er zijn geen filters.’ Dat heb ik eerder een leerkracht horen zeggen, lees maar eens dit interview met Diane van der Hooft.

Gevaren op internet

We houden ons liever bezig met hoe leuk, handig en veelzijdig internet is. Maar er zijn natuurlijk niet alleen maar nuttige of leuke dingen op internet te vinden. En kinderen kunnen wel overal bij! Zo’n 65% van de leerkrachten geeft aan dat leerlingen zich niet goed bewust zijn van de online gevaren. Helaas heeft dat gevolgen. Zo heeft 1 op de 5 leerkrachten recent situaties gehad met pesten of sex/porno. Wat gebeurt er dan zoal? ‘Door zelf door te klikken kwam [een leerling] op filmpjes van het Sprookjesbos die gemaakt zijn door mensen met een zieke geest’ of: ‘Een leerling zocht “vieze filmpjes”, maar schrok erg van wat hij zag’ en: ‘Elkaar ongevraagd toevoegen in groepsapps en seksueel getinte foto’s en teksten plaatsen; seksueel getinte opnames van elkaar maken.’

Wat nu?

We hebben geen pasklaar antwoord. Maar we zien wel dat het niet voor niets is dat vanaf dit schooljaar mediawijsheid in het curriculum voor basisscholen is opgenomen. En daarnaast is het voor ons een onderstreping van een aantal waardes waar we al achter stonden. Dat je leerlingen niet zonder begeleiding internet moet laten verkennen bijvoorbeeld. Dat je ze moet beschermen en ze moet leren goed met internet om te gaan. Dat je grenzen aangeeft die meegroeien met de leeftijd en het leerproces van het kind. Als volwassenen zijn we begeleiders en hebben we een voorbeeldfunctie als het gaat om bewust internetgebruik. Een beste uitdaging. Maar in onze ogen een belangrijke taak.

Als dank

Onder de deelnemende leerkrachten hebben we een theatervoorstelling voor in de klas verloot. Via stt-produkties speelde Harro van Lien zijn voorstelling De snelste zebra van de wereld voor de kleuters van de St. Josephschool in Leiden. Lekker offline 😉 en wat hebben ze ervan genoten.

Fotograaf: Hans Koreman 
www.hanskoreman.nl

Door Linda van Myndr