Geheel vrijblijvend Myndr proberen? In een paar klikken geregeld!

De leerling is het product

Gratis oefenwebsites zijn niet gratis
Online veiligheid

Door Paul Huizinga — 10 juni 2022

Leestijd: ongeveer 1 minuten

Deze heb je vast wel eens gezien of gehoord: “Als een product of dienst gratis is, dan ben jij het product.” Het is een quote van Richard Serra uit 1973, over zijn kijk op televisie. Maar in deze tijd van internet nog veel relevanter.

Als iets gratis is, ben jij het product. Je betaalt bewust of onbewust met je gegevens, je tijd of je aandacht. Wil je een video zien op YouTube? Dan eerst even twee reclames bekijken alsjeblieft. Het laatste nieuws zien? Dat mag, maar dan zetten we er wel heel veel advertenties omheen. Het kan ook subtieler: jij mag gebruik maken van onze gratis zoekmachine, dan mogen wij jouw gegevens opslaan, inventariseren, verrijken en verkopen aan de hoogste bieder. Deal?

Negenentachtig procent

Op deze manier betalen we voor het gebruik van een gratis dienst en dat vinden we eigenlijk best normaal. Maar hoe zit dat eigenlijk met de gratis oefenwebsites die in de klas gebruikt worden? Waarmee leerlingen hun vaardigheden in bijvoorbeeld rekenen en taal vergroten? Radar onderzocht 164 onderwijsplatforms en wat blijkt: 89% gebruikt tracking en deelt gegevens van leerlingen met advertentiebedrijven en andere partijen. En uit ons eigen onderzoek blijkt dat een leerling op school tot 2340 advertenties per dag ziet. Dat is toch wel even slikken.

De gedeelde gegevens worden gebruikt om een profiel van de leerling aan te maken en door middel van slimme algoritmes wordt voorspeld hoe dat jonge brein het beste te beïnvloeden valt. Deze kennis wordt vervolgens door adverteerders gebruikt om rondom die rekensommen de meest aantrekkelijke reclames te plaatsen. Reclames die stuk voor stuk schreeuwen om de aandacht van je leerling, hen beïnvloeden en afleiden van hun werk.

Reclamecode

Afgezien van het ethische vraagstuk of reclames thuishoren binnen een basisschool (nee), is het maar de vraag of ze voldoen aan de reclamecode. Want die code is toch vrij duidelijk: “reclame mag niet profiteren van het speciale vertrouwen dat kinderen hebben in ouders, leerkrachten of anderen.”

Leerlingen veilig online

Bij Myndr vinden we de reclamecode vanzelfsprekend: wat niet in de school thuishoort, komt daar ook niet binnen. Daarom blokkeren we standaard advertenties. Zo kan je leerling oefenen op al die handige websites zonder te betalen met aandacht.

Door Paul Huizinga van Myndr

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

  • Video 1
  • Video 2
  • Video 3
  • Video 4
  • Video 5