Geheel vrijblijvend Myndr proberen? In een paar klikken geregeld!

Vier oplossingen voor digitale afleiding

Zo houd je de koppies erbij
Onderwijs

Door Linda van Aalderen — 26 januari 2024

Leestijd: ongeveer 4 minuten

Geüpdatete versie van Zo voorkom je digitale afleiding in de klas

De cadeautjes staan al klaar. De uitnodigingen voor het kinderfeestje zijn op de bus en de slingers uit het stof gehaald. Alleen de traktatie voor op school nog. Onderweg naar de supermarkt somt je kind de traktaties van afgelopen weken op: zakjes chips, spekkenspiesjes, cupcakes, weer zakjes chips. ‘Ja, daar doen wij niet aan mee, hé? zeg je met een samenzweerderige glimlach. Bij het groenteschap pak je druiven en radijsjes om leuke rupsen van te maken. Op weg naar de satéprikkers kom je langs het snoepschap. Jij loopt vrolijk door. ‘Maham’, klinkt het ineens achter je, ‘ik heb toch liever deze’, waarop je dochter twee dozen chocozoenen in je winkelmandje legt. 

Online werken is net trakteren. Je kunt kinderen nog zó voorhouden dat ze verstandig moeten zijn en hun rekentaak moeten maken, maar hóe kunnen ze dat doen in een Haribo-omgeving? Terwijl je leerlingen proberen te rekenen, laten adverteerders constant allerlei leuks zien. Joehoe! Game! Speelgoed! Knutselidee!

Hoe hou je ze dan bij de les?

Van binnenuit

Ook zonder verleiding vanuit internet valt dat niet mee. Leon had vanmorgen bijna zijn level uitgespeeld. De browser staat al open en hij is tóch al bijna klaar met zijn rekentaak. Yasmin wil na school met Sarah afspreken, als ze nu niet appt is iemand anders haar misschien voor. Zulke interne triggers winnen het altijd van sommen maken. Zelfs als Leon en Yasmine aan het werk blijven, zijn ze toch afgeleid. Hun leerproces is onderbroken, hun prestaties nemen af. 

Het brein van kinderen is nog niet volgroeid. Vooral de sturende vaardigheden zijn nog volop in ontwikkeling. Kinderen leren dus niet vanzélf goed met internet om te gaan. Hoe breng je ze dat gaandeweg bij, zonder dat je ondertussen veel tijd en aandacht kwijt bent aan controleren en overbodige tabbladen sluiten? Er zijn verschillende oplossingen.

1. Regels – normen van de school

Regels liggen het meest voor de hand. Net als ‘steek je vinger op als je wat wilt vragen’, ’niet schelden’ en ‘als de bel gaat, mag je naar buiten’ laat je met regels over internetgebruik zien wat je normen zijn. Leerlingen leren daarmee dat ze binnen een kader moeten blijven om veilig en goed te kunnen werken. 

Als je regels gaat maken, is het belangrijk dat je dat met de hele school doet. Zo ontstaan er geen verschillen tussen klassen – bij juf Claar mag dat wél!-. Je kunt eerst samen een visie op digitale middelen opstellen, zodat je weet wat je gezamenlijke koers is en waar de regels op gebaseerd zijn.  

Het nadeel van regels is dat je ze moet handhaven. En dat kost nog steeds tijd en inspanning. Bovendien kun je je afvragen of leerlingen door regels leren om goed met internet om te gaan. 

lees verder onder deze leestip

Digitale zwemles op school

Wie leert kinderen eigenlijk goed omgaan met digitale middelen? Ondanks het al volle programma adviseert Marije Lagendijk scholen om mediawijsheid een vaste plek in het onderwijs te geven.

vervolg van het blog

2. Live meekijken met je leerlingen – persoonlijke controle

Een veel aangeboden oplossing is een meekijkfunctie, ook wel schermcontrole genoemd. Je kunt real-time meekijken met wat je leerlingen op hun laptops doen. Hiermee kun je makkelijk even op je eigen scherm checken of alles goed gaat, zonder de klas te storen. Alleen al het idee dat je meekijkt, maakt dat leerlingen minder snel iets opzoeken wat niet de bedoeling is. 

Er zijn wel een aantal nadelen. 

Maken jullie gebruik van meekijksoftware in de klas? Dat werkt prima samen met een Myndr-switch!
Lees meer

Ten eerste: als jouw aandacht op een beeldscherm gericht moet zijn om je leerlingen in de gaten te houden, zul je vaak moeten kiezen tussen onderwijzen of controleren. Want als jij persoonlijke instructie geeft, kunnen de andere leerlingen ongestoord hun Minecraft-highscore verbeteren.

Ook kun je met meekijksoftware of schermcontrole alleen maar achteraf handelen. Een leerling moet al iets doen wat niet mag of hoort, voordat jij erop kan reageren. Dan zijn ze alweer afgeleid en kost het tijd om zich weer te concentreren. 

Bedenk daarnaast eens hoe het voelt als er constant iemand met je werk mee kan kijken. Dat is niet prettig, ook al doe je niets verkeerd. Leerlingen gaan vanuit dat onbehagen reageren en leren géén nieuwe vaardigheden om zélf goed met internet om te gaan.

Als laatste houd je met meekijksoftware geen rekening met de privacy van leerlingen. Klinkt dat overdreven? Dat is het niet. Kinderen hebben recht op privacy. Er wordt momenteel niet voor niets gewerkt aan een kinderDPIA die zich specifiek richt op meekijksoftware. Dat heeft niet alleen te maken met het meekijken op zich, maar vooral met de techniek achter meekijksoftware. Deze verzamelt namelijk data van leerlingen, maar gaat hier niet altijd transparant en zorgvuldig mee om.

3. Permanente internetfilter- voor de hele school geregeld

Met een permanente schoolbrede internetfilter maak je een deel van het internet op school blijvend onbereikbaar. Je weet dan zeker dat leerlingen niet bij bepaalde sites kunnen. Maar zo’n filter beperkt je ook. Bijvoorbeeld als je juist met de reikwijdte van internet wilt werken bij een les mediawijsheid. Bovendien blijf je met delen van internet zitten waar je wel gebruik van wilt maken, maar die tegelijk een bron van afleiding kunnen vormen, denk aan YouTube. 

Heeft jouw school al een internetfilter voor de hele school? Dat werkt prima samen met een Myndr-switch!

Lees meer

4. Flexibele internetfilter – altijd het internet dat past bij de les

Een andere optie is een flexibele internetfilter. Dat is een filter waarbij je per klas delen van internet tijdelijk kunt blokkeren. Je kunt op elk moment de toegang tot internet aanpassen. Het voordeel hiervan is dat je afleiding uitzet als je die niet wilt, maar wel op z’n tijd een YouTube-filmpje kan laten kijken. Zo laat je aan je leerlingen zien dat je keuzes kunt maken als het om online-zijn gaat. Niet altijd hoeft alles aan, niet altijd moet je direct reageren. 

Het grote voordeel voor jou als leerkracht is dat je precies weet waar je leerlingen wel of niet bij kunnen en dat zorgt voor een hoop minder kopzorgen.

Aanwezig zijn voor je leerlingen

Myndr is op dit moment de enige flexibele internetfilter. Om de toegang tot internet te veranderen (websites te blokkeren of juist toe te staan), hoef je alleen maar te draaien aan een knop die aan de muur hangt. Daardoor blijft de interactie met je leerlingen optimaal, want je hoeft niet achter een scherm te gaan zitten. Ontdekken hoe makkelijk het werkt? Lees verder.

Door Linda van Myndr

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

  • Video 1
  • Video 2
  • Video 3
  • Video 4
  • Video 5