We weten allemaal wel dat leerlingen steeds meer op een device werken. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar waarom eigenlijk? Teacher Tapp hield onlangs een poll onder leerkrachten, waarin werd gevraagd waarom ict op school wordt ingezet. Het meestgegeven antwoord: ‘omdat het er nu eenmaal is.’
Dat er digitale ontwikkelingen zijn en leerlingen dús met devices om moeten leren gaan, is inderdaad nu eenmaal zo. Maar wie denkt: hoe meer we leerlingen achter een device zetten, hoe beter ze zich ontwikkelen, die heeft het mis.
Want:
Hoe krijgt digitaal werken dan de juiste plek op school? De sleutel daarvoor ligt bij de leerkrachten. Want zij kunnen de feedback die uit online lesmethoden komt ‘interpreteren en vertalen naar onderwijs-op-maat.’ De menselijke maat die een computer gewoonweg niet heeft, is onmisbaar bij het leren. Want leren is een proces dat veel verder gaat dan alleen een antwoord invullen op een scherm. Zélfs als het gaat om digitaal geletterd worden.
Er wordt beweerd dat de leerkracht zo rond 2035 vervangen zal zijn door robots. Dat klinkt innovatief, maar of het beter onderwijs zal opleveren valt op z’n minst te betwijfelen. Want menselijkheid is onmisbaar. Juist in een digitale wereld.