🔥 Nieuw Schaf Myndr aan met je NPO budget! Lees meer

Alle artikelen

Podcast Mediamomentje

Podcast over hoe je met je kinderen in gesprek gaat over wat ze online tegenkomen.

Mediamomentje

Indiaas dorp gaat iedere avond offline voor meer sociaal contact

In dit Indiaanse dorp gaan iedere avond de televisie en telefoon uit. Op die manier wil de dorpsraad digitale verslavingen tegengaan en sociaal contact bevorderen.

BBC news

Wat is BeReal?

Mooi geënsceneerd beeld, filter erover en posten maar? Niet bij BeReal. Daar deel je foto’s zonder foefjes. Real life. En dat is hip.

BeReal

Animatie Like & follow

Prijswinnende animatie over hoe smartphones kinderen aan het lijntje houden

Brent & Tobias

Adaptieve leersystemen zijn niet zaligmakend

Adaptieve leersystemen vragen om een juiste plek in het onderwijs. Waarbij de leerkracht aan het roer blijft staan.

Kennisnet

Jongeren zoeken mentale hulp op TikTok

Jongeren zoeken mentale hulp op TikTok. Influencers voorzien graag in de vraag. Maar uiteindelijk is er meer schade dan zorg.

The Washington Post

Vervelende online situaties waar basisschoolleerlingen zomaar in terecht komen

Er is online van alles. En kinderen krijgen daardoor soms met vervelende situaties te maken. Met wat voorbereiding kun je een deel voorkomen en je kind voorbereiden.

Social Media Impact

Mobiel van medisch personeel vol met ziekmakers

Beetje off-topic maar toch interessant: Als je dacht dat het onaardig of onsympathiek was van een zorgmedewerker om met de smartphone in de hand patiënten te woord te staan houd…

Springer Link (Open Access)

Van Brokkelbrein naar Focus

Leerlingen zijn snel afgeleid. Heel snel. En heel veel. Online afleiding is funest voor hun ontwikkeling. Waarom? Omdat ze niet meer aan echte focus toe komen.

Theo Compernolle, Gerjanne Dirksen, Gertie Verreck

Onderzoek linkt Facebook aan angststoornissen en depressies

Een onderzoek van MIT en de Universiteit van Tel Aviv dat woensdag is gepubliceerd toont een duidelijk causaal verband aan tussen de aanwezigheid van Facebook op een hogeschool en de…

MIT & University of Tel Aviv

1 op de 3 middelbare scholieren (sn)ap(p)t de hele dag door, ook tijdens de les

De digitale “vrijheid” van kinderen heeft hele nare bijwerkingen In 2017 schreef psychologieprofessor Jean Twenge een vernietigend stuk in de Atlantic over social media en de gevolgen voor de Amerikaanse…

Sociaal Cultureel Planbureau

Kinderen worden niet vanzelf digiwijs. Dat is een illusie en dit is waarom.

Onze aandacht is waar het allemaal om draait. Leerzame apps, inventieve spelletjes, gezellige social media, ze lijken een verrijking voor ons leven en leren, maar we worden op het verkeerde been gezet.

Theo Compernolle in Libelle

Hoe meer op de computer, hoe slechter er geleerd wordt

Dat is niet mis! Grootschalig wereldwijd onderzoek door OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling) toont aan dat leerlingen slechter leren bij meer schermgebruik. Hoe minder schermen, hoe beter de…

OECD library

Win je de verkiezingen met een mobiel-verbod voor middelbare scholen?

Lijsttrekker Chris Minns van de sociaaldemocraten in New South Wales (Australië) heeft gezworen om mobiele telefoons op alle middelbare scholen te verbieden. Dan moet zijn partij (Labor) wel de verkiezingen…

7News Australia

“Verdien serieus geld” als lokkertje voor kinderarbeid

Kinderen tussen 9 en 16 worden verleid met de belofte dat zij veel geld kunnen verdienen: maak een spelletje dat iedereen wil spelen en het geld stroomt binnen!

Truth in Advertising