Social media gebruiken vinden we heel vanzelfsprekend. Maar hoe werken die social media eigenlijk? Wat weten we niet, maar heeft wel invloed op keuzes die we maken en wat we vinden? Doe een spoedcursus!
Bits of Freedom
Samen een visie op digitale middelen op tafel krijgen
Kennisnet ontwikkelde een speels programma om als team vorm te geven aan digitale geletterdheid in de school.
Kennisnet
Het leukste van de online wereld
Het aanleren van mediawijsheid is hot topic voor veel scholen. Dat kan op verschillende manieren. Zoals deze: maak er een challenge van.
Netwerk Mediawijsheid
3 ‘online’ lessen voor wie zich niet goed voelt
Als je slecht in je vel zit, kan het verleidelijk zijn veel op je mobiel te zitten. Daar zitten fijne kanten aan, maar er zijn ook valkuilen.
Bureau Jeugd en Media
Media-empowerment
Mediawijsheid is onmisbaar voor kinderen die opgroeien met/in de online wereld. Maar er is meer.
Nationale Academie voor Media en Maatschappij
Zó leer je kinderen gezond en gefocust omgaan met hun smartphone
Hoe kunnen leerlingen beter met hun smartphone omgaan? Als ze leren hoe dat moet. Maar hoe gaan ze dat leren dan?
Netwerk Mediawijsheid
50% van de kinderen smartphoneverslaafd
De helft van de kinderen zegt niet van hun smartphone af te kunnen blijven.
NOS
Podcast Mediamomentje
Podcast over hoe je met je kinderen in gesprek gaat over wat ze online tegenkomen.
Mediamomentje
Adaptieve leersystemen zijn niet zaligmakend
Adaptieve leersystemen vragen om een juiste plek in het onderwijs. Waarbij de leerkracht aan het roer blijft staan.
Kennisnet
Vervelende online situaties waar basisschoolleerlingen zomaar in terecht komen
Er is online van alles. En kinderen krijgen daardoor soms met vervelende situaties te maken. Met wat voorbereiding kun je een deel voorkomen en je kind voorbereiden.
Social Media Impact
Van Brokkelbrein naar Focus
Leerlingen zijn snel afgeleid. Heel snel. En heel veel. Online afleiding is funest voor hun ontwikkeling. Waarom? Omdat ze niet meer aan echte focus toe komen.
Theo Compernolle, Gerjanne Dirksen, Gertie Verreck
1 op de 3 middelbare scholieren (sn)ap(p)t de hele dag door, ook tijdens de les
De digitale “vrijheid” van kinderen heeft hele nare bijwerkingen In 2017 schreef psychologieprofessor Jean Twenge een vernietigend stuk in de Atlantic over social media en de gevolgen voor de Amerikaanse…
Sociaal Cultureel Planbureau
Kinderen worden niet vanzelf digiwijs. Dat is een illusie en dit is waarom.
Onze aandacht is waar het allemaal om draait. Leerzame apps, inventieve spelletjes, gezellige social media, ze lijken een verrijking voor ons leven en leren, maar we worden op het verkeerde been gezet.
Theo Compernolle in Libelle
“Verdien serieus geld” als lokkertje voor kinderarbeid
Kinderen tussen 9 en 16 worden verleid met de belofte dat zij veel geld kunnen verdienen: maak een spelletje dat iedereen wil spelen en het geld stroomt binnen!
Truth in Advertising
Leren zonder mobiel in zicht
Als je je telefoon verder weg legt, kun je beter leren!
The University of Chicago Press Journals
Data van Europese jongeren via TikTok massaal verscheept naar China
Brendan Carr, commissaris van de Amerikaanse FCC, heeft een officiële brief geschreven aan Apple en Google met een oproep om TikTok uit hun appstores te verwijderen. In de brief haalt…