Digitale geletterdheid komt in het curriculum. Wat zijn de do’s en dont’s bij invoering hiervan?
Kennisnet
Iets doen aan pesten op school? Ban de mobiel!
Is er een link tussen smartphones op school en de mate van pestgedrag? Ja, die is er.
Norwegian School of Economics
Onderwijsraad waarschuwt voor risico’s van ict in onderwijs
Aan het gebruik van ict in de klas zitten een aantal risico’s. De onderwijsraad noemt er een aantal.
Onderwijsraad
Meer ict = slechtere leerprestaties
Onderzoek in Finland laat zien dat inzet van ict niet leidt tot betere leerprestaties. Integendeel…
International Journey of Educational Psychology
Leer je hersenen tweetaligheid als het om lezen gaat
Lezen van een scherm is anders dan lezen vanaf papier. Dat is op zich niet erg, als je maar beide doet. Dan behoud je het vermogen tot diepgaand lezen.
Reader, come home
Geen smartphone op school
Op deze school is al jaren een smartphonevrij beleid. En is dat nou echt zo erg?
RTL nieuws
Dat leerlingen liever op een device lezen, betekent nog niet dat het ook beter werkt
Leerlingen lezen het liefst vanaf een scherm. Zelf denken ze ook dat ze dan het beste lezen. Maar dat blijkt toch anders te zitten.
The Conversation
Adaptieve leersystemen zijn niet zaligmakend
Adaptieve leersystemen vragen om een juiste plek in het onderwijs. Waarbij de leerkracht aan het roer blijft staan.
Kennisnet
Vervelende online situaties waar basisschoolleerlingen zomaar in terecht komen
Er is online van alles. En kinderen krijgen daardoor soms met vervelende situaties te maken. Met wat voorbereiding kun je een deel voorkomen en je kind voorbereiden.
Social Media Impact
Van Brokkelbrein naar Focus
Leerlingen zijn snel afgeleid. Heel snel. En heel veel. Online afleiding is funest voor hun ontwikkeling. Waarom? Omdat ze niet meer aan echte focus toe komen.
Theo Compernolle, Gerjanne Dirksen, Gertie Verreck
1 op de 3 middelbare scholieren (sn)ap(p)t de hele dag door, ook tijdens de les
De digitale “vrijheid” van kinderen heeft hele nare bijwerkingen In 2017 schreef psychologieprofessor Jean Twenge een vernietigend stuk in de Atlantic over social media en de gevolgen voor de Amerikaanse…
Sociaal Cultureel Planbureau
Kinderen worden niet vanzelf digiwijs. Dat is een illusie en dit is waarom.
Onze aandacht is waar het allemaal om draait. Leerzame apps, inventieve spelletjes, gezellige social media, ze lijken een verrijking voor ons leven en leren, maar we worden op het verkeerde been gezet.
Theo Compernolle in Libelle
Hoe meer op de computer, hoe slechter er geleerd wordt
Dat is niet mis! Grootschalig wereldwijd onderzoek door OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling) toont aan dat leerlingen slechter leren bij meer schermgebruik. Hoe minder schermen, hoe beter de…
OECD library
Win je de verkiezingen met een mobiel-verbod voor middelbare scholen?
Lijsttrekker Chris Minns van de sociaaldemocraten in New South Wales (Australië) heeft gezworen om mobiele telefoons op alle middelbare scholen te verbieden. Dan moet zijn partij (Labor) wel de verkiezingen…
7News Australia
Beter leren vanaf papier
Lezen vanaf een scherm heeft voordelen, maar voor leren is lezen vanaf papier meer geschikt.
Didactief
Leren zonder mobiel in zicht
Als je je telefoon verder weg legt, kun je beter leren!