Geheel vrijblijvend Myndr proberen? In een paar klikken geregeld!

Onderwijs

Samen op pad naar digitale geletterdheid: Een ander perspectief

Een goede leerlijn voor digitale geletterdheid maken is nog niet zo makkelijk. In dit artikel wordt een doorlopend traject op basis van gesprekken voorgesteld.

Onderwijsinnovatie en ICT

Groepsapps van school: wanneer wel en wanneer niet?

Groepsapps van school vragen om een goede benadering. Zowel voor jezelf als de leerlingen.

AOb

De rol van de I-coach

Wat doet een I-coach eigenlijk en hoe pak je deze taak op?

Kennisnet

Films om mediawijzer te worden

Films om met je klas te kijken én te werken aan mediawijsheid.

Filmeducatie

Podcast Digisnacks

Onderwijspodcast waarin digitale tools en werkvormen worden aangereikt. Praktijkgericht en lekker kort.

DigiSnacks

Samen een visie op digitale middelen op tafel krijgen

Kennisnet ontwikkelde een speels programma om als team vorm te geven aan digitale geletterdheid in de school.

Kennisnet

Wat je wilt weten over Roblox

Roblox. Wat is het eigenlijk en wat moet je erover weten als opvoeder?

Diverse bronnen

Zo maak je een plan voor smartphones op school

De problemen die door smartphones in de klas ontstaan, vragen om ingrijpen. Het liefst om een beleid vanuit de schoolvisie. Pff. Dat is best een kluif. Gelukkig is daar Kennisnet, die een flink deel van het werk al gedaan heeft.

Kennisnet

3 ‘online’ lessen voor wie zich niet goed voelt

Als je slecht in je vel zit, kan het verleidelijk zijn veel op je mobiel te zitten. Daar zitten fijne kanten aan, maar er zijn ook valkuilen.

Bureau Jeugd en Media

Media-empowerment

Mediawijsheid is onmisbaar voor kinderen die opgroeien met/in de online wereld. Maar er is meer.

Nationale Academie voor Media en Maatschappij

Alle devices de klas uit?

Werken op devices brengt veel afleiding met zich mee. En dat heeft invloed op leerprestaties van leerlingen.

Kennisrotonde

Een smartwatch op de basisschool

Smartwatches. Een ideale oplossing voor als je je kind nog geen smartphone wil geven of een stoorzender?

De Volkskrant

Informatievaardigheden leren? Hiermee kun je aan de slag!

Ga je met je leerlingen aan de slag met informatievaardigheden? Hier een mooie onderlegger voor je lessen!

Kennisnet

Podcast Digitale Geletterdheid en de leraar

Digitale geletterdheid komt in het curriculum. Wat zijn de do’s en dont’s bij invoering hiervan?

Kennisnet

Iets doen aan pesten op school? Ban de mobiel!

Is er een link tussen smartphones op school en de mate van pestgedrag? Ja, die is er.

Norwegian School of Economics

Onderwijsraad waarschuwt voor risico’s van ict in onderwijs

Aan het gebruik van ict in de klas zitten een aantal risico’s. De onderwijsraad noemt er een aantal.

Onderwijsraad

Meer ict = slechtere leerprestaties

Onderzoek in Finland laat zien dat inzet van ict niet leidt tot betere leerprestaties. Integendeel…

International Journey of Educational Psychology

Leer je hersenen tweetaligheid als het om lezen gaat

Lezen van een scherm is anders dan lezen vanaf papier. Dat is op zich niet erg, als je maar beide doet. Dan behoud je het vermogen tot diepgaand lezen.

Reader, come home

Geen smartphone op school

Op deze school is al jaren een smartphonevrij beleid. En is dat nou echt zo erg?

RTL nieuws

Dat leerlingen liever op een device lezen, betekent nog niet dat het ook beter werkt

Leerlingen lezen het liefst vanaf een scherm. Zelf denken ze ook dat ze dan het beste lezen. Maar dat blijkt toch anders te zitten.

The Conversation

Adaptieve leersystemen zijn niet zaligmakend

Adaptieve leersystemen vragen om een juiste plek in het onderwijs. Waarbij de leerkracht aan het roer blijft staan.

Kennisnet

Vervelende online situaties waar basisschoolleerlingen zomaar in terecht komen

Er is online van alles. En kinderen krijgen daardoor soms met vervelende situaties te maken. Met wat voorbereiding kun je een deel voorkomen en je kind voorbereiden.

Social Media Impact

Van Brokkelbrein naar Focus

Leerlingen zijn snel afgeleid. Heel snel. En heel veel. Online afleiding is funest voor hun ontwikkeling. Waarom? Omdat ze niet meer aan echte focus toe komen.

Theo Compernolle, Gerjanne Dirksen, Gertie Verreck

1 op de 3 middelbare scholieren (sn)ap(p)t de hele dag door, ook tijdens de les

De digitale “vrijheid” van kinderen heeft hele nare bijwerkingen In 2017 schreef psychologieprofessor Jean Twenge een vernietigend stuk in de Atlantic over social media en de gevolgen voor de Amerikaanse…

Sociaal Cultureel Planbureau

Kinderen worden niet vanzelf digiwijs. Dat is een illusie en dit is waarom.

Onze aandacht is waar het allemaal om draait. Leerzame apps, inventieve spelletjes, gezellige social media, ze lijken een verrijking voor ons leven en leren, maar we worden op het verkeerde been gezet.

Theo Compernolle in Libelle

Hoe meer op de computer, hoe slechter er geleerd wordt

Dat is niet mis! Grootschalig wereldwijd onderzoek door OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling) toont aan dat leerlingen slechter leren bij meer schermgebruik. Hoe minder schermen, hoe beter de…

OECD library

Win je de verkiezingen met een mobiel-verbod voor middelbare scholen?

Lijsttrekker Chris Minns van de sociaaldemocraten in New South Wales (Australië) heeft gezworen om mobiele telefoons op alle middelbare scholen te verbieden. Dan moet zijn partij (Labor) wel de verkiezingen…

7News Australia

Beter leren vanaf papier

Lezen vanaf een scherm heeft voordelen, maar voor leren is lezen vanaf papier meer geschikt.

Didactief

Leren zonder mobiel in zicht

Als je je telefoon verder weg legt, kun je beter leren!

The University of Chicago Press Journals

Hoe je offline en online werken in de klas op de juiste manier gebruikt

Offline of online werken? Wanneer zet je wat in voor je leerlingen? Dit is een handig uitgangspunt: online als je werkt, offline als je denkt.

Vernieuwenderwijs

Kinderen zijn beter in vinden van creatieve oplossingen dan in concentreren

Een interessant onderzoek van het Max Planck instituut in Berlijn laat zien dat opleiders en ouders meer vertrouwen moeten hebben in de creatieve vermogens van kinderen. Het onderzoek toont aan…

Adaptieve leersystemen als controlemechanisme: Leerlingen worden continu gevolgd

“De leraar heeft de regie, is het verhaal dat vaak wordt verteld bij deze technologie. De werkelijkheid is anders.” Kennisnet deed onderzoek naar de gevolgen van het steeds meer toepassen…

Kennisnet

De Leescrisis

Kwart van jongeren dreigt laaggeletterd te worden “Er is nog geen enkel onderzoek dat aantoont dat digitaal onderwijs een positieve invloed heeft op het lezen. Er is wel een correlatie…

De Groene Amsterdammer

89% van wereldwijde educatieve apps verkoopt kind-profielen zonder toestemming

Human Rights Watch deed een onderzoek naar 150 Edu apps, gepromoot door 49 internationale overheden. De resultaten zijn schrikbarend. Jonge generaties worden massaal gemonitord en profielen worden aan de hoogste…

Human Rights Watch

Pleidooi voor minder schermen op school

Er zijn steeds meer redenen om heel kritisch te kijken naar online werken op school. De negatieve effecten worden steeds duidelijker.

Wij Leren

ICT op school is niet zo goed als we denken

Ict in het onderwijs is enorm in opkomst. En dat is voornamelijk zo ‘omdat het er nu eenmaal is.’

Teacher Tapp

Hoe helpen we leerlingen hun aandacht te ontwikkelen?

Het vermogen om onze aandacht te behouden neemt af. Wat betekent dit voor het leren van kinderen? Over échte digitale geletterdheid.

Netwerk Mediawijsheid

Frequent computergebruik op school doet geen goed aan digitale geletterdheid. Veel lezen en rekenen op papier(!) wel

Lectori Dr Smits en Dr van Koeven zetten helder en onderbouwd uiteen waarom veel computergebruik op school paradoxaal genoeg weinig goeds lijkt te brengen. Zelfs niet voor het verbeteren van…

Windesheim Lectoraat: Onderwijsinnovatie en ICT

Schrijven met de hand of typen? Het verschil in de ontwikkeling van handschrift en spelling.

Als kinderen niet meer schrijven worden bepaalde motorische vaardigheden minder goed ontwikkeld.

Kennisrotonde

Hoe een spelletje kan ontsporen

Hoe ga je als school om met agressie in games en gevaarlijke online challenges?

Algemene Onderwijsbond

Influencers in het onderwijs

Kunnen vloggende leerkrachten het onderwijs verbeteren?

EduCAUTION

Podcast: Digitalisering

Podcast van OnderwijsPraat over hoe je leerlingen voorbereid voor de steeds digitaler wordende samenleving.

Onderwijspraat

Podcast: 21e eeuwse vaardigheden ‘Computational Thinking’

Podcast over een van de 21st Century Skills

Onderwijspraat

Podcast: 21e eeuwse vaardigheden ‘Informatievaardigheden’

Waarom het belangrijk is je bronnen kritisch te kunnen beoordelen.

Onderwijspraat

Podcast: 5 apps om te gebruiken in de klas

Tips voor leuke apps om in de klas te gebruiken

Buiten de Krijtlijnen

Podcast: De smartphone in de klas

Smartphones vinden steeds meer hun weg de klas in. Wat zijn de voor- en nadelen?

Buiten de Krijtlijnen

Podcast Digitale tools in de klas

Hoe vaak en met welk doel worden digitale tools door leerkrachten ingezet?

Teacher Tapp

Podcast: Social Media

Tips en adviezen hoe je als leerkracht goed omgaat met social media.

Onderwijspraat

Podcast: Wat zegt de wetenschap eigenlijk over online leren?

Waar je als leerkracht op moet letten als je online les gaat geven.

Tjipcast

Trend: Virtual Reality in het onderwijs. Maar wat is het effect op jonge kinderen?

Onderzoekers en deskundigen besloten samen te komen om te onderzoeken of VR ook neveneffecten heeft. De uitkomsten zijn verontrustend. 

School IT

Mediabegrip: online lesmethode voor Mediawijsheid

Iedere week een interactieve les, gebaseerd op het laatste nieuws op gebied van (sociale) media.

Mediabegrip

Lerares Nederlands verbant tablets en laptops.

Eerherstel voor pen en potlood. Weg met tablets en laptops bij het vak Nederlands op deze school.

BN de Stem

Laat gepersonaliseerd onderwijs een kind niet juist in de steek?

Jouw kind is een uniek persoon met een eigen ontwikkelingspatroon en daarom wil je het met zorg en aanmoediging omringen. Maar als je eenmaal in het schoolsysteem zit, volgt er een ietwat ontluisterende confrontatie met de werkelijkheid.

Vakwerk

Mobiele telefoonverbod op school zorgt voor aanzienlijk betere resultaten

Is dit de oplossing voor niveauverschillen in het onderwijs?

London School of Economics and Political Science