🔥 Nieuw Schaf Myndr aan met je NPO budget! Lees meer

Onderwijs

Adaptieve leersystemen zijn niet zaligmakend

Adaptieve leersystemen vragen om een juiste plek in het onderwijs. Waarbij de leerkracht aan het roer blijft staan.

Kennisnet

Vervelende online situaties waar basisschoolleerlingen zomaar in terecht komen

Er is online van alles. En kinderen krijgen daardoor soms met vervelende situaties te maken. Met wat voorbereiding kun je een deel voorkomen en je kind voorbereiden.

Social Media Impact

Van Brokkelbrein naar Focus

Leerlingen zijn snel afgeleid. Heel snel. En heel veel. Online afleiding is funest voor hun ontwikkeling. Waarom? Omdat ze niet meer aan echte focus toe komen.

Theo Compernolle, Gerjanne Dirksen, Gertie Verreck

1 op de 3 middelbare scholieren (sn)ap(p)t de hele dag door, ook tijdens de les

De digitale “vrijheid” van kinderen heeft hele nare bijwerkingen In 2017 schreef psychologieprofessor Jean Twenge een vernietigend stuk in de Atlantic over social media en de gevolgen voor de Amerikaanse…

Sociaal Cultureel Planbureau

Kinderen worden niet vanzelf digiwijs. Dat is een illusie en dit is waarom.

Onze aandacht is waar het allemaal om draait. Leerzame apps, inventieve spelletjes, gezellige social media, ze lijken een verrijking voor ons leven en leren, maar we worden op het verkeerde been gezet.

Theo Compernolle in Libelle

Hoe meer op de computer, hoe slechter er geleerd wordt

Dat is niet mis! Grootschalig wereldwijd onderzoek door OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling) toont aan dat leerlingen slechter leren bij meer schermgebruik. Hoe minder schermen, hoe beter de…

OECD library

Win je de verkiezingen met een mobiel-verbod voor middelbare scholen?

Lijsttrekker Chris Minns van de sociaaldemocraten in New South Wales (Australië) heeft gezworen om mobiele telefoons op alle middelbare scholen te verbieden. Dan moet zijn partij (Labor) wel de verkiezingen…

7News Australia

Beter leren vanaf papier

Lezen vanaf een scherm heeft voordelen, maar voor leren is lezen vanaf papier meer geschikt.

Didactief

Leren zonder mobiel in zicht

Als je je telefoon verder weg legt, kun je beter leren!

The University of Chicago Press Journals

Hoe je offline en online werken in de klas op de juiste manier gebruikt

Offline of online werken? Wanneer zet je wat in voor je leerlingen? Dit is een handig uitgangspunt: online als je werkt, offline als je denkt.

Vernieuwenderwijs

Kinderen zijn beter in vinden van creatieve oplossingen dan in concentreren

Een interessant onderzoek van het Max Planck instituut in Berlijn laat zien dat opleiders en ouders meer vertrouwen moeten hebben in de creatieve vermogens van kinderen. Het onderzoek toont aan…

Adaptieve leersystemen als controlemechanisme: Leerlingen worden continu gevolgd

“De leraar heeft de regie, is het verhaal dat vaak wordt verteld bij deze technologie. De werkelijkheid is anders.” Kennisnet deed onderzoek naar de gevolgen van het steeds meer toepassen…

Kennisnet

De Leescrisis

Kwart van jongeren dreigt laaggeletterd te worden “Er is nog geen enkel onderzoek dat aantoont dat digitaal onderwijs een positieve invloed heeft op het lezen. Er is wel een correlatie…

De Groene Amsterdammer

89% van wereldwijde educatieve apps verkoopt kind-profielen zonder toestemming

Human Rights Watch deed een onderzoek naar 150 Edu apps, gepromoot door 49 internationale overheden. De resultaten zijn schrikbarend. Jonge generaties worden massaal gemonitord en profielen worden aan de hoogste…

Human Rights Watch

Pleidooi voor minder schermen op school

Er zijn steeds meer redenen om heel kritisch te kijken naar online werken op school. De negatieve effecten worden steeds duidelijker.

Wij Leren

ICT op school is niet zo goed als we denken

Ict in het onderwijs is enorm in opkomst. En dat is voornamelijk zo ‘omdat het er nu eenmaal is.’

Teacher Tapp