Lees onze publicatie 'Digitalisering in het basisonderwijs' Download >

Onderwijs

Podcast Digitale Geletterdheid en de leraar

Digitale geletterdheid komt in het curriculum. Wat zijn de do’s en dont’s bij invoering hiervan?

Kennisnet

Iets doen aan pesten op school? Ban de mobiel!

Is er een link tussen smartphones op school en de mate van pestgedrag? Ja, die is er.

Norwegian School of Economics

Onderwijsraad waarschuwt voor risico’s van ict in onderwijs

Aan het gebruik van ict in de klas zitten een aantal risico’s. De onderwijsraad noemt er een aantal.

Onderwijsraad

Meer ict = slechtere leerprestaties

Onderzoek in Finland laat zien dat inzet van ict niet leidt tot betere leerprestaties. Integendeel…

International Journey of Educational Psychology

Leer je hersenen tweetaligheid als het om lezen gaat

Lezen van een scherm is anders dan lezen vanaf papier. Dat is op zich niet erg, als je maar beide doet. Dan behoud je het vermogen tot diepgaand lezen.

Reader, come home

Geen smartphone op school

Op deze school is al jaren een smartphonevrij beleid. En is dat nou echt zo erg?

RTL nieuws

Dat leerlingen liever op een device lezen, betekent nog niet dat het ook beter werkt

Leerlingen lezen het liefst vanaf een scherm. Zelf denken ze ook dat ze dan het beste lezen. Maar dat blijkt toch anders te zitten.

The Conversation

Adaptieve leersystemen zijn niet zaligmakend

Adaptieve leersystemen vragen om een juiste plek in het onderwijs. Waarbij de leerkracht aan het roer blijft staan.

Kennisnet

Vervelende online situaties waar basisschoolleerlingen zomaar in terecht komen

Er is online van alles. En kinderen krijgen daardoor soms met vervelende situaties te maken. Met wat voorbereiding kun je een deel voorkomen en je kind voorbereiden.

Social Media Impact

Van Brokkelbrein naar Focus

Leerlingen zijn snel afgeleid. Heel snel. En heel veel. Online afleiding is funest voor hun ontwikkeling. Waarom? Omdat ze niet meer aan echte focus toe komen.

Theo Compernolle, Gerjanne Dirksen, Gertie Verreck

1 op de 3 middelbare scholieren (sn)ap(p)t de hele dag door, ook tijdens de les

De digitale “vrijheid” van kinderen heeft hele nare bijwerkingen In 2017 schreef psychologieprofessor Jean Twenge een vernietigend stuk in de Atlantic over social media en de gevolgen voor de Amerikaanse…

Sociaal Cultureel Planbureau

Kinderen worden niet vanzelf digiwijs. Dat is een illusie en dit is waarom.

Onze aandacht is waar het allemaal om draait. Leerzame apps, inventieve spelletjes, gezellige social media, ze lijken een verrijking voor ons leven en leren, maar we worden op het verkeerde been gezet.

Theo Compernolle in Libelle

Hoe meer op de computer, hoe slechter er geleerd wordt

Dat is niet mis! Grootschalig wereldwijd onderzoek door OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling) toont aan dat leerlingen slechter leren bij meer schermgebruik. Hoe minder schermen, hoe beter de…

OECD library

Win je de verkiezingen met een mobiel-verbod voor middelbare scholen?

Lijsttrekker Chris Minns van de sociaaldemocraten in New South Wales (Australië) heeft gezworen om mobiele telefoons op alle middelbare scholen te verbieden. Dan moet zijn partij (Labor) wel de verkiezingen…

7News Australia

Beter leren vanaf papier

Lezen vanaf een scherm heeft voordelen, maar voor leren is lezen vanaf papier meer geschikt.

Didactief

Leren zonder mobiel in zicht

Als je je telefoon verder weg legt, kun je beter leren!

The University of Chicago Press Journals