Boek een demonstratie bij jou op school!

Onderzoek

82% van jongvolwassenen is meer afgeleid bij vaker social media gebruik

Social-mediagebruik (SMU) blijkt volgens dit onderzoek te leiden tot verminderde controle over je concentratie. Daardoor is het moeilijker om aandacht vast te houden en afleiding te weerstaan. (Een prachtige vicieuze…

Dutch Research Council (NWO) Spinoza Prize and NWO Gravitation Grant

Pleidooi voor minder schermen op school

Er zijn steeds meer redenen om heel kritisch te kijken naar online werken op school. De negatieve effecten worden steeds duidelijker.

Wij Leren

Te veel schermtijd leidt bij kinderen tot gedragsproblemen als angst, depressie en agressie

Onderzoek laat zien dat hoe meer kinderen achter een scherm zitten, hoe meer gedragsproblemen ze vertonen

JAMA Psychiatry

Opvoeden in de digitale wereld: de balans tussen vrijheid geven en verantwoordelijkheid nemen

Onderzoek in opdracht van de Volkskrant laat zien dat ouders en kinderen de mediaopvoeding anders beleven.

I&O Research i.o.v. De Volkskrant

Frequent computergebruik op school doet geen goed aan digitale geletterdheid. Veel lezen en rekenen op papier(!) wel

Lectori Dr Smits en Dr van Koeven zetten helder en onderbouwd uiteen waarom veel computergebruik op school paradoxaal genoeg weinig goeds lijkt te brengen. Zelfs niet voor het verbeteren van…

Windesheim Lectoraat: Onderwijsinnovatie en ICT

Social media pauze goed medicijn tegen depressie en angst

Uit een onderzoek van de Universiteit van Bath blijkt dat een week pauze nemen van het scrollen op social media leidt tot een aanzienlijke verbetering van de mentale gezondheid. De…

Universiteit van Bath

Schrijven met de hand of typen? Het verschil in de ontwikkeling van handschrift en spelling.

Als kinderen niet meer schrijven worden bepaalde motorische vaardigheden minder goed ontwikkeld.

Kennisrotonde

Veelvuldig en vroegtijdig gebruik van digitale media heeft invloed op het leren van kinderen.

Het lijkt ten koste te gaan van aandacht en concentratie.

Kennisrotonde

Trend: Virtual Reality in het onderwijs. Maar wat is het effect op jonge kinderen?

Onderzoekers en deskundigen besloten samen te komen om te onderzoeken of VR ook neveneffecten heeft. De uitkomsten zijn verontrustend. 

School IT

Op Facebook krijgt nepnieuws meer betrokkenheid dan echt nieuws.k

Uit onderzoek blijkt dat nepnieuws zes keer meer likes, deelacties en interactie oplevert.

Independent

Kwart basisschoolkinderen heeft te maken met pesten in groepsapp

De meeste kinderen zijn actief op social, maar zien daar ook geregeld dingen voorbij komen die niet zo leuk zijn.

Netwerk Mediawijsheid

Rapport praktijkonderzoek digitale geletterdheid po-vo

Onderzoek naar ervaringen van leerkrachten en leerlingen over het online onderwijs tijdens de eerste coronalockdown.

Landelijk expertisecentrum SLO

Een smartphone in zicht vervlakt de verbinding met je gesprekspartner

Engels onderzoek over de invloed van smartphones op face-to-face gesprekken.

Sage Journals

Media en de ontwikkeling van empathische vermogens bij kinderen

Boeken (voor-)lezen en het bekijken van kinderfilms zorgt voor betere ontwikkeling van de empathische vermogens. Andere media niet.

ResearchGate

Minder grijze cellen voor gedachten en emotionele zelfbeheersing bij veel “multitasken”

Onderzoek maakt aannemelijk dat zwaar mediagebruik invloed heeft op je emotieverwerking.

Plos One

Mobiele telefoonverbod op school zorgt voor aanzienlijk betere resultaten

Is dit de oplossing voor niveauverschillen in het onderwijs?

London School of Economics and Political Science