Is er een link tussen smartphones op school en de mate van pestgedrag? Ja, die is er.
Norwegian School of Economics
Onderwijsraad waarschuwt voor risico’s van ict in onderwijs
Aan het gebruik van ict in de klas zitten een aantal risico’s. De onderwijsraad noemt er een aantal.
Onderwijsraad
Dat leerlingen liever op een device lezen, betekent nog niet dat het ook beter werkt
Leerlingen lezen het liefst vanaf een scherm. Zelf denken ze ook dat ze dan het beste lezen. Maar dat blijkt toch anders te zitten.
The Conversation
Van Brokkelbrein naar Focus
Leerlingen zijn snel afgeleid. Heel snel. En heel veel. Online afleiding is funest voor hun ontwikkeling. Waarom? Omdat ze niet meer aan echte focus toe komen.
Theo Compernolle, Gerjanne Dirksen, Gertie Verreck
Kinderen zijn beter in vinden van creatieve oplossingen dan in concentreren
Een interessant onderzoek van het Max Planck instituut in Berlijn laat zien dat opleiders en ouders meer vertrouwen moeten hebben in de creatieve vermogens van kinderen. Het onderzoek toont aan…
82% van jongvolwassenen is meer afgeleid bij vaker social media gebruik
Social-mediagebruik (SMU) blijkt volgens dit onderzoek te leiden tot verminderde controle over je concentratie. Daardoor is het moeilijker om aandacht vast te houden en afleiding te weerstaan. (Een prachtige vicieuze…
Dutch Research Council (NWO) Spinoza Prize and NWO Gravitation Grant
Pleidooi voor minder schermen op school
Er zijn steeds meer redenen om heel kritisch te kijken naar online werken op school. De negatieve effecten worden steeds duidelijker.
Wij Leren
Te veel schermtijd leidt bij kinderen tot gedragsproblemen als angst, depressie en agressie
Onderzoek laat zien dat hoe meer kinderen achter een scherm zitten, hoe meer gedragsproblemen ze vertonen
JAMA Psychiatry
Opvoeden in de digitale wereld: de balans tussen vrijheid geven en verantwoordelijkheid nemen
Onderzoek in opdracht van de Volkskrant laat zien dat ouders en kinderen de mediaopvoeding anders beleven.
I&O Research i.o.v. De Volkskrant
Frequent computergebruik op school doet geen goed aan digitale geletterdheid. Veel lezen en rekenen op papier(!) wel
Lectori Dr Smits en Dr van Koeven zetten helder en onderbouwd uiteen waarom veel computergebruik op school paradoxaal genoeg weinig goeds lijkt te brengen. Zelfs niet voor het verbeteren van…
Windesheim Lectoraat: Onderwijsinnovatie en ICT
Social media pauze goed medicijn tegen depressie en angst
Uit een onderzoek van de Universiteit van Bath blijkt dat een week pauze nemen van het scrollen op social media leidt tot een aanzienlijke verbetering van de mentale gezondheid. De…
Universiteit van Bath
Schrijven met de hand of typen? Het verschil in de ontwikkeling van handschrift en spelling.
Als kinderen niet meer schrijven worden bepaalde motorische vaardigheden minder goed ontwikkeld.
Kennisrotonde
Veelvuldig en vroegtijdig gebruik van digitale media heeft invloed op het leren van kinderen.
Het lijkt ten koste te gaan van aandacht en concentratie.
Kennisrotonde
Trend: Virtual Reality in het onderwijs. Maar wat is het effect op jonge kinderen?
Onderzoekers en deskundigen besloten samen te komen om te onderzoeken of VR ook neveneffecten heeft. De uitkomsten zijn verontrustend.
School IT
Op Facebook krijgt nepnieuws meer betrokkenheid dan echt nieuws
Uit onderzoek blijkt dat nepnieuws zes keer meer likes, deelacties en interactie oplevert.
Independent
Kwart basisschoolkinderen heeft te maken met pesten in groepsapp
De meeste kinderen zijn actief op social, maar zien daar ook geregeld dingen voorbij komen die niet zo leuk zijn.