Tieners willen waarschuwing voor nare online beelden
Jongeren zitten veel op social media. Daar komen ze ook content tegen waar ze helemaal niet op zitten te wachten. Wat vinden ze daar eigenlijk van?
Kijkwijzer
Schermgebruik op jonge leeftijd heeft gevolgen voor ontwikkeling
Richtlijnen voor schermtijd zijn er niet voor niets. Zeker voor de allerkleinsten.
Scientias
Digitale afleiding één van de oorzaken van slechte leesvaardigheid
Is de digitalisering de oorzaak van de dramatische daling van de leesvaardigheid onder jongeren? Er wordt druk gespeculeerd, maar wat weten we inmiddels?
Nemo Kennislink
Onderzoek laat zien: hoe meer op social, hoe minder gelukkig
Het jaarlijkse socialmedia-onderzoek van Newcom laat zien dat jongeren een negatieve invloed ervaren van social media op hun gevoel van geluk.
Newcom
Veranderen de hersenen van kinderen door tv-kijken en computerspelletjes?!
Een grote studie naar de effecten van schermgebruik, brengt schokkende impact aan het licht.
Scientias.nl
Alle leuke leerkrachten dansen op TikTok
Je ziet ze geregeld in het nieuws, talkshows en andere programma’s. Leerkrachten die bekend zijn geworden met TikTok. Maar is dat eigenlijk wel een goede combinatie?
JSW
TikTok levert 13-jarigen binnen 10 minuten extreme content
Onderzoekers tonen aan dat het algoritme van TikTok jonge kinderen al heel snel extreme content voorschotelt. Filmpjes over zelfmoord, drugs en incel verschijnen na het kijken van slechts 10 filmpjes…
eko.org (voorheen SumOfUs)
Iets doen aan pesten op school? Ban de mobiel!
Is er een link tussen smartphones op school en de mate van pestgedrag? Ja, die is er.
Norwegian School of Economics
Onderwijsraad waarschuwt voor risico’s van ict in onderwijs
Aan het gebruik van ict in de klas zitten een aantal risico’s. De onderwijsraad noemt er een aantal.
Onderwijsraad
Dat leerlingen liever op een device lezen, betekent nog niet dat het ook beter werkt
Leerlingen lezen het liefst vanaf een scherm. Zelf denken ze ook dat ze dan het beste lezen. Maar dat blijkt toch anders te zitten.
The Conversation
Van Brokkelbrein naar Focus
Leerlingen zijn snel afgeleid. Heel snel. En heel veel. Online afleiding is funest voor hun ontwikkeling. Waarom? Omdat ze niet meer aan echte focus toe komen.
Theo Compernolle, Gerjanne Dirksen, Gertie Verreck
Kinderen zijn beter in vinden van creatieve oplossingen dan in concentreren
Een interessant onderzoek van het Max Planck instituut in Berlijn laat zien dat opleiders en ouders meer vertrouwen moeten hebben in de creatieve vermogens van kinderen. Het onderzoek toont aan…
82% van jongvolwassenen is meer afgeleid bij vaker social media gebruik
Social-mediagebruik (SMU) blijkt volgens dit onderzoek te leiden tot verminderde controle over je concentratie. Daardoor is het moeilijker om aandacht vast te houden en afleiding te weerstaan. (Een prachtige vicieuze…
Dutch Research Council (NWO) Spinoza Prize and NWO Gravitation Grant
Pleidooi voor minder schermen op school
Er zijn steeds meer redenen om heel kritisch te kijken naar online werken op school. De negatieve effecten worden steeds duidelijker.
Wij Leren
Te veel schermtijd leidt bij kinderen tot gedragsproblemen als angst, depressie en agressie
Onderzoek laat zien dat hoe meer kinderen achter een scherm zitten, hoe meer gedragsproblemen ze vertonen
JAMA Psychiatry
Opvoeden in de digitale wereld: de balans tussen vrijheid geven en verantwoordelijkheid nemen
Onderzoek in opdracht van de Volkskrant laat zien dat ouders en kinderen de mediaopvoeding anders beleven.
I&O Research i.o.v. De Volkskrant
Frequent computergebruik op school doet geen goed aan digitale geletterdheid. Veel lezen en rekenen op papier(!) wel
Lectori Dr Smits en Dr van Koeven zetten helder en onderbouwd uiteen waarom veel computergebruik op school paradoxaal genoeg weinig goeds lijkt te brengen. Zelfs niet voor het verbeteren van…
Windesheim Lectoraat: Onderwijsinnovatie en ICT
Social media pauze goed medicijn tegen depressie en angst
Uit een onderzoek van de Universiteit van Bath blijkt dat een week pauze nemen van het scrollen op social media leidt tot een aanzienlijke verbetering van de mentale gezondheid. De…
Universiteit van Bath
Schrijven met de hand of typen? Het verschil in de ontwikkeling van handschrift en spelling.
Als kinderen niet meer schrijven worden bepaalde motorische vaardigheden minder goed ontwikkeld.
Kennisrotonde
Veelvuldig en vroegtijdig gebruik van digitale media heeft invloed op het leren van kinderen.
Het lijkt ten koste te gaan van aandacht en concentratie.
Kennisrotonde
Trend: Virtual Reality in het onderwijs. Maar wat is het effect op jonge kinderen?
Onderzoekers en deskundigen besloten samen te komen om te onderzoeken of VR ook neveneffecten heeft. De uitkomsten zijn verontrustend.
School IT
Op Facebook krijgt nepnieuws meer betrokkenheid dan echt nieuws
Uit onderzoek blijkt dat nepnieuws zes keer meer likes, deelacties en interactie oplevert.
Independent
Kwart basisschoolkinderen heeft te maken met pesten in groepsapp
De meeste kinderen zijn actief op social, maar zien daar ook geregeld dingen voorbij komen die niet zo leuk zijn.
Netwerk Mediawijsheid
Rapport praktijkonderzoek digitale geletterdheid po-vo
Onderzoek naar ervaringen van leerkrachten en leerlingen over het online onderwijs tijdens de eerste coronalockdown.
Landelijk expertisecentrum SLO
Een smartphone in zicht vervlakt de verbinding met je gesprekspartner
Engels onderzoek over de invloed van smartphones op face-to-face gesprekken.
Sage Journals
Media en de ontwikkeling van empathische vermogens bij kinderen
Boeken (voor-)lezen en het bekijken van kinderfilms zorgt voor betere ontwikkeling van de empathische vermogens. Andere media niet.
ResearchGate
Minder grijze cellen voor gedachten en emotionele zelfbeheersing bij veel “multitasken”
Onderzoek maakt aannemelijk dat zwaar mediagebruik invloed heeft op je emotieverwerking.
Plos One
Mobiele telefoonverbod op school zorgt voor aanzienlijk betere resultaten
Is dit de oplossing voor niveauverschillen in het onderwijs?
London School of Economics and Political Science
Het (bij je) hebben van een smartphone vermindert je cognitieve functies
Hoe afhankelijker je van je smartphone bent, hoe groter de impact.
University of Chicago
Zelfbeheersing werkt niet zo goed als je zelf denkt.
Vind je dat we toch vooral onszelf moeten beheersen als het over de smartphone gaat? Dit onderzoek laat zien dat dat op de lange termijn helemaal niet zo goed werkt…
Taylor & Francis Online
Steeds meer jong volwassenen verslaafd aan social media
Steeds meer mensen noemen zichzelf verslaafd aan social media
Centraal Bureau voor de Statistieken
Ja, het bekeuren van appende fietsers is terecht
Onderzoek naar wat het bedienen van een touchscreen met je fietsvaardigheden doet.
Science Direct
De kans op een auto-ongeluk is 6 keer hoger als je een schermpje bedient
Onderzoek van 3 jaar onder 3500 automobilisten.
PNAS
Indicatie dat cognitieve functie vermindert door mobiel bellen
Een studie onder jongeren naar de invloed van straling bij mobiel bellen op het geheugen.
Environmental Health Perspectives
Hoeveel schermtijd is eigenlijk genoeg?
Richtlijnen van de WHO voor schermtijd van de allerkleinsten
World Health Organization
Afleiding van mobiele telefoons in het verkeer is levensgevaarlijk
Jonge autobestuurders zijn vaker afgeleid door hun mobiele telefoon dan de officiële cijfers aangeven.